* نقش نیروهای ضدانقلاب را در منطقه چگونه بررسی می کنید؟
- اصولاً نیروهای ضدانقلاب یک طیفی را تشکیل می دهند. شما می دانید که بیرجند شهری است علم زده و استعمار و استضعاف مردم به حالت مضاعف وجود داشته لذا طبیعی است که جو برای نیروهای ضدانقلاب آماده و مساعد باشد. به نظر من هنوز هم در این جا نیروهای ضدانقلاب علمی و سلطنت طلب عمده ترین نیروهای ضدانقلاب را تشکیل می دهند و البته توجه زیادی از سوی مسئولین از راه ریشه کن کردن این ها صورت نگرفته که باید ان شاءالله صورت بگیرد. از میان گروه های محارب و یاغی خوب منافقین در این جا رشد داشته اند تا حدودی که با تلاش برادران بساطشان در هم پیچیده شد. گروه های دیگری مثل آرمان مستضعفین و فرقان و این تیپ گروه ها شاید ریشه هایی در این جا داشته باشند که زیاد نیست و اصولاً در بیرجند نیروهای چپ نمی توانند رشد داشته باشند بلکه در این جا اصولاً نیروهای مذهبی تندرو و مخالف روحانیت رشد دارند آن هم به خاطر زمینه های آماده ای که در این جا وجود دارد.
* به قرار اطلاع تعدادی از اعضای منافقین در زندان توبه کرده و اظهار ندامت نموده اند و شما خودتان که گاهی با آن ها مباحثاتی داشته اید مشاهداتی دارید که مایلیم برای ما توضیح دهید.
- درمیان این 5 نفری که اعدام شدند دو نفرشان با یک حالات خوبی در آخرها مواجه شدند. دو نفر از این ها آقای فرهوش و حسنی تربت حیدریه که آمده بودند در بیرجند و به فعالیت مشغول بودند و هر دو تای آن ها هم عملیات نظامی انجام داده بودند محکوم به اعدام شدند و به علت کار فکری که برادران ما در سپاه روی آن ها کرده بودند این دو بعد از صدور حکم اعدام تقاضای مصاحبه تلویزیونی کردند و در آن مصاحبه به شدت از مواضع منافقین انتقاد کردند که امیدواریم این مصاحبه را تلویزیون خراسان پخش کند و بعد هم وصیت نامه نوشتند که وصیت نامه یکی از آن ها را در شماره قبل نباء دیدم چاپ کرده بودند و نمود آن روحیه ای بود که این آدم در آخر عمرش داشته بود. آن شب آخر حیاتشان به زندان که رفتم دیدم این ها خیلی گریان هستند و دعای توسل می خوانند و گریه می کردند و بعد از من خواستند که برایشان دعا بخوانم. زیارت عاشورا را برایشان خواندم و حتی یکی از این ها آقای فرهوش در لحظات آخر عمرش برای به اصطلاح جبران اعمال گذشته اش آن چه که اطلاعات در رابطه با چند تا از شهرها من جمله تربت حیدریه داشت در اختیار ما قرار داد.
* با توجه به بازگشایی مدارس رهنمودتان به دانش آموزان و انجمن های مدارس چیست.(به عنوان کسی که قبلاً هم در رابطه با آن ها کار کرده اید)
- من به عنوان یک برادر کوچک آن ها و به عنوان برادر پاسداری که در متن بعضی از مشکلات انقلاب بودم این برادران و خواهران را توجه می دهم به بار سنگینی که بر دوش آن هاست. بلاشک اگر دانش آموزان ما آینده انقلاب را در نظر بگیرند و سختی که انقلاب در پیش دارد برای نجات محرومان عالم را مدنظر داشته باشند و یا ضعف های موجود در خود کشور را که عمدتاً به دلیل کمبود کادرهای ساخته شده به خصوص در ابعاد معنوی است را به آن توجه داشته باشند و خودشان با دید وسیعی به مسائل برخورد کنند و فراموش نکنند که دشمنان این انقلاب لحظه ای این انقلاب را به خود وا نگذاشته که بتواند به سازندگی آن طور که باید بپردازد. شما می بینید که هنوز این مردم ما می خواهند چند روز آینده برای سومین بار برای انتخاب رئیس جمهور به پای صندوق رای بروند و هنوز رئیس جمهور ندارد. دانش آموزان ما باید در مقابل گروه های محارب و منافق ایستادگی کنند و دید سیاسی خودشان را وسعت بخشند و مطالعات همه جانبه ایدئولوژیک سیاسی خودشان را وسعت بخشند و در برخورد با مسائل از برخورد احساسی و غیریقینی بپرهیزند. با روحانیت متعهد و مسئول به عنوان پاسداران سنگرهای ایدئولوژیک رابطه صمیمانه داشته باشند و رهنمودهای فکری آن ها را بپذیرند. هر چه بیش تر با روح اسلام و قرآن آشنا بشوند و درکنارشان این مسائل که در رابطه ای تنگاتنگ با آن ها برقرار می کنند به درس خود برای برآوردن نیازهای تخصصی کشور اهمیت بدهند تا شاید ان شاءالله در سال های آینده با استفاده از این چنین برادرانی که از سنین ابتدای جوانی با روحیه ای عالی و تزکیه شده به میدان می آیند بشود ضعف های آینده کشور را بر طرف کرد.
* به نظر شما چرا هفته جنگ در بیرجند فعال نبود؟
- البته من در این هفته نبودم در بیرجند به طور کامل و در جریانش نبودم به آن صورت، ولی یک مقدار معلول روحیه مرده در شهر ما است. برادران ما می آیند و مسئولیت ها را قبول می کنند که مثلاً ما در ستاد جنگ فلان مسئولیت را به عهده می گیریم و بعد می گذارند و می روند مسافرت یک مقدار کار لنگ می ماند و علت دیگر همان عدم ناهماهنگی که در بعضی از موارد مشاهده می شود.
* با توجه به این که انجمن حجتیه قبلاً در این شهر فعال بوده اوضاع این گروه و مواضع سیاسی آن را در رابطه با انقلاب و شهر توضیح دهید.
- سوال شما یک سوال مهمی است که شاید برای اولین بار خواسته شده به عنوان رسمی در شهر مطرح بشود. انجمن حجتیه یا انجمن ضد بهائیت است که اگر با آن برخورد درستی نشود در آینده مشکلات اساسی برای انقلاب پیش خواهد آورد. می دانید که رهبری انجمن را فردی به نام شیخ محمود حلبی در اختیار دارد و انجمن حجتیه در زمان شاه عمدتاً نیروی خودش را صرف مبارزه با بهائیت و مسلمان کردن بهائی ها می گذراند. ما با انجمن حجتیه اختلاف اصولی داریم زیرا انجمن حجتیه را (آن هایی که امروز آقای حلبی را قبول دارند و از او پیروی می کنند) نیروهایی مخالف ولایت فقیه و ضد انقلاب می دانیم و آن نیروهایشان که روش گذشته انجمن را محکوم می کنند و معتقدند به این که انجمن روشش اشتباه بوده و امروز آن را محکوم کرده. این ها مسلمان هایی هستند که البته به علت فقدان بینش سیاسی با در اختیار گرفتن پست های کاری و حساس توسط آن ها مخالفیم مثلاً نمونه اش نشریه احزابی است که چاپ می کنند که در این نشریه به وضوح اختلاف فکری ما با آن ها دیده می شود و سپاه در شماره 39 پیام انقلاب به بررسی مواضع احزاب پرداخته و آن را به نقد کشیده که می شود در آن جا مشاهده بشود. در بیرجند انجمن حجتیه قبل از انقلاب بوده الانش هم هست ولو اسم انجمن حجتیه نیست ولی افرادش هستند در جاهای مختلف مسئولیت های مختلف در شهر دارا هستند و اتفاقاً یکی از عوامل اختلاف نیز هستند. بعضی از این آقایان مثل آب خوردن تهمت می زنند. به کمتر نفری در نهادهای انقلاب و مسئولین نهاد عالی انقلاب هست که مارک جنبشی بودن، کمونیست بودن و این سری مارک ها را نزده باشند و البته در رابطه با این ها یک سری مسائل هم هست که به علت این که این ها بعضی از نهادها را بهتر است بگویم بعضی از محورهای سیاسی شهر را در اختیار دارند برای ضربه نخوردن به آن محورها از بیانش خودداری می کنم. ولی در کل مسلم است که بین خط امام و نهادهای انقلابی با انجمن حجتیه مرز بندی وجود دارد. این ها در آن روزها به جای این که جوان ها را بسیج کنند در راه مبارزه با شاه و آمریکا و هویدایی که به عنوان یک بهایی در دستگاه حاکمیت پهلوی سرمایه های کشور را به غارت می برد نیروهای جوان های ما را به انحراف می برد.
* شما از نزدیک با انقلاب اسلامی افغانستان رابطه هایی داشته اوضاع آن ها را چگونه می بینید.
- البته آن چه که مسلم است در افغانستان یک انقلاب جریان دارد ولی بحث بر سر الگوهای این انقلاب هست که آیا الگوی این انقلاب چیست؟ افغانستان صحنه تکتازی های شوروی و آمریکاست و اصولاً در کشورهای تحت سلطه، ابرقدرت ها سعی می کند جریان های مخالف خودشان را به رقیبشان نسبت بدهند مثلاً امروز شوروی در افغانستان تمام این مردم را که در مقابلش ایستاده اند آمریکایی معرفی می کند. همان طوری که آمریکا در ایران ملت مسلمان ایران را که در مقابلش ایستاده بود یک مشت از خارج آمده کمونیست و روسی معرفی می کرد و اما خارج از این گونه مسائل که توسط خود ابرقدرت ها مطرح می شود به واقع مسلمان های افغانی باید توجه به خطر آمریکا داشته باشند و آن این که ممکن است گروه هایی به ظاهر اسلامی اما ماهیتا عربی و آمریکایی بیابند و رهبری بعضی از مردم را در اختیار بگیرند و فردای پیروزی انقلاب افغانستان، انقلاب را به سمت آمریکا بکشانند. ضعف تشکیلات در انقلاب افغانستان به چشم می خورد، ضعف رهبران به شدت به چشم می خورد، تشتت در رهبری و چند دستگی در رهبری و وجود احزاب بسیار زیادی که بعضی از آن ها ساخته دست آمریکا و بعضی دیگر ساخته دست خود شوروی است به چشم می خورد. اما در عین حال کشته شدن بیش از نیم میلیون مسلمان افغانی و جنگ های شبانه روزی و سازش ناپذیر مسلمان های افغانی بر علیه متجاوزین روسی یک واقعیتی است که اصالت انقلاب افغانستان را می رساند. ما یقین داریم که شوروی نخواهد توانست در افغانستان برای همیشه بماند همان طور که مستشاران آمریکایی نتوانستند بمانند.
* عمده ترین علت ضعف فرهنگی مردم و عدم توانایی های کامل انقلاب در پیشبرد فرهنگ این منطقه را در چه می دانید؟
- نه تنها در زمینه های فرهنگی بلکه به نظر من ریشه بیش ترین مشکلات این منطقه در عدم وجود یک محور در این منطقه است. محوری که مردم دور او جمع بشوند و او را به عنوان داور و حکم در اختلافات، به عنوان حلال مشکلی در مشکلات خودشان بپذیرند. به نظر من با حل مسئله نماز جمعه و انتخاب امام جمعه از سوی امام که بتواند ضمن دارا بودن حسن هایی که جناب آقای ربانی دارا هستند فعال تر با قضایای روز برخورد کند و در ضمن از حضور آقای ربانی هم بیش تر در حوزه بهره مند بشویم و نظارتی داشته باشند بر اوضاع آن جا بتواند بسیاری از مشکلات ما و شهر ما را حل بکند. و نماز جمعه پایگاه وحدت مردم و همبستگی و اتحاد مردم است و خودش یک عامل بزرگی برای بالا بردن فرهنگ مردم و حل مشکلات مردم است که در این رابطه با توجه به خصوصیاتی که از آقای ربانی سراغ داریم آمادگی کامل این را دارند که این نیرو را به اصطلاح این پست را این منصب را به روحانی متعهد و جوانتر واگذار کنند و خودشان به سر و سامان دادن حوزه و امور دیگری که مربوط می شود بپردازند و البته توجه دارید که حاکمیت علم و عدم وجود افراد مبارز و فعال در بیرجند در قبل از انقلاب و عدم آشنایی مردم با انقلاب به طور کامل در قبل از انقلاب یکی از عوامل عقب ماندگی فرهنگ در شهر ماست که به نظر من باز هم با حل مسئله امام جمعه و نماز جمعه و ایجاد یک سیستم دقیق تبلیغاتی خواهد توانست مشکل را تا حدودی حل کند.
* با توجه به این که نباء تاکنون 8 شماره و یکی دو تا فوق العاده چاپ کرده و شما آن را مطالعه کردید ما توقع داریم ضعف ها و قوت های ما را بگوئید و رسالت ما و خط مشی نباء را مشخص کنید؟
- به نظر من در بیرجند با این ضعف فرهنگی وجود یک نشر لایه ای از سوی نهادهای انقلاب و یا سپاه امری ضروریست و باید نباء علاوه بر طرح مسائل سیاسی کشور قدمی باشد در راه معرفی و آشنا کردن مسئولین شهر با مردم و طرح مسائل مردم با مسئولین شهر و طرح مشکلات مسئولین شهر با مردم که به عبارت دیگر همان منطقه ای بودن نشریه است، من چند نمونه را دیدم در نباء بسیار خوب بود. مثلاً نمونه اش آن گزارشی بود که از اوضاع روشناوند نوشته بود و بعد هم دیدیم که دادگاه انقلاب با آن برخورد کرد و متجاوزین به حقوق مردم را در آن جا مجازات کرد و خیلی قاطع با آن ها برخورد کرد. من امیدوارم که برادران محترم ما در واحد روابط عمومی سپاه بتوانند مشکلات مردم را و دردهای مردم را و مسائل خاص این منطقه را همراه با راه حل ها و همراه با مسائل ایدئولوژیک مناسب در این نشریه منعکس کنند.
* پیامی اگر برای برادران همرزمتان سپاهیان پاسدار، مومنین خدمتگزار بسیج و سایر مردم حزب اللهی بیرجند دارید بفرمائید.
- اول خواسته ای که از همه برادرانی که برشمردید این است که در این مدت یک سال و خورده ای که با هم کار کردیم از همه شما تقاضای بخشش و رضایت کامل دارم. امیدوارم که ما را ببخشید مردم اگر کوتاهی در وظایفی که داشتیم انجام دادیم. از برادران پاسدار به عنوان یک پاسدار تقاضامندم که به مردم و انقلاب بیاندیشند و در جهت نابودی دشمنان اسلام و گسترش فرهنگ اسلام و گسترش ارزش های متعالی انقلاب در میان مردم مسلمان بیرجند تا در توان دارند بکوشند.
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
01 ارديبهشت 1403 / 11 شوال 1445 / 2024-Apr-20