مجتبي نظري عارف
نام پدر : حسين
دانشگاه : صنعتي شريف
مقطع تحصيلي : كارشناسي
رشته تحصيلي : مكانيك
مكان تولد : تهران (تهران بزرگ)
تاريخ تولد : 1341
تاريخ شهادت : 1365/11/08
مكان شهادت : شلمچه
عمليات : كربلاي 5
مصاحبه با والدين شهيد مجتبي نظري عارف
راوي : والدين شهيد

1.چه خاطرات خاصي از دوران قبل از تولد شهيد داريد؟

فرزند اول هستند. هیچ کاری نمی کردم. پدرش از روی حلال و حرام و ... هیچ چیز حرام خانه نمی آورد.

2.وضعيت اقتصادي خانواده شما در آن زمان چگونه بود؟

از اول خوب بودیم.

3.چه خاطره اي درباره تولد شهيد داريد؟

در خیابان غیاثی زندگی می کردیم و او در خانه به دنیا آمد.

4.خانواده تا چه اندازه به اعتقادات مذهبي پايبند بوده و هستند؟

بسیار زیاد. روی حلال و حرام و برگزاری هیئت و .....

5. به طور كلي جو سياسي حاكم بر خانواده در آن زمان چگونه بود؟ آيا اعضاي خانواده داراي گرايشات سياسي خاصي بودند؟

اهل تظاهرات و انقلاب بودند.

6. معمولا اوقات فراغت خود را چگونه مي گذراند؟ ( بازي، كمك به والدين و .....)

خیلی شیطان بود. از در و دیوار بالا می رفت بازیگوش بود. دوچرخه سواری، موتور سواری. از بچگی می رفت خرید می کرد برای منزل بچه ی باهوشی بود.

7.آيا بيشتر وقت ها در خانه بود يا در بيرون خانه؟ كجا؟

بیشتر وقت در خانه بود بازی می کرد ولی در کوچه نمی رفت.

10. به چه نوع بازي هايي علاقه داشت؟

دوچرخه سواری و موتور سواری

11.با چه كسي ارتباط نزديك تري داشت (مادر، پدر، خواهر، برادر، عمو و ....)؟ چرا؟

با خودم از همه بیشتر با پسر خاله هاش هم قاطی بود با آنها رفت و آمد می کرد.

12.در مقايسه با ديگر كودكان شما، كودك آرام و ساكتي بود يا پر جنب و جوش و فعال؟

از همه بچه ها شیطان تر بود. تمام فامیل از شیطنت او عاشقش بودند.

13.آيا در همان خانه و محل قبلي زندگي مي كرديد؟ وضعيت اقتصادي شما چگونه بود؟ از لحاظ مذهبي و سياسي چطور؟

تا سن بلوغ نیروی هوایی بودند. وضعیت اقتصادی هم خوب بود.

14.مختصري درباره نحوه ورودش به مدرسه ابتدايي توضيح دهيد (علاقه به مدرسه، امتناع از رفتن به مدرسه و ...)؟

دبستان در محله ی غیاثی.

15. در مورد انجام تكاليف درسي اش تا چه حد منظبط و دقيق بود؟ چه خاطره­اي به ياد داريد؟

همیشه قبول می شد. من کاری به کارش نداشتم. خودش درسخوان بود.

16.معمولا اوقات فراغت خود را چگونه مي گذراند؟ (تماشاي تلويزيون، بازي، خواندن كتاب داستان و ...)

دوران دیپلم. دنبال مسجد و بسیج مسجد می رفت.

17.به لحاظ شخصيتي و رفتاري چه تفاوتي با ديگر كودكان شما داشت؟

خیلی مهربان بود. خیلی شجاع و نترس بود از بچگی شجاع بود.

18.وضعيت تحصيلي و نمرات شهيد در دوران ابتدايي چگونه بود؟

وضعیت تحصیلی اش خوب بود و همیشه قبول می شد.

19.علاقمندي شهيد نسبت به مسائل ديني و اعتقاديچگونه بود؟ آيا شهيد در اين دوران فعاليت هاي مذهبي ( اعم از حفظ و يا روخواني قرآن و ...) خاصي انجام مي دادند؟

نمازش را می خوند. کلاس قرآن نمی رفت اما بلد بود.

20.چه خاطرات ديگري درباره آن دوران داريد؟

هجده سالگی از این موتورهای بلند داشت. توی تپه ها خورد زمین بیهوش شد برده بودنش بیمارستان.

21.آيا در همان خانه و محل قبلي زندگي مي كرديد؟ وضعيت اقتصادي شما چكونه بود؟

خیر، آمدیم گیشا.

22. در اين سنين شهيد به چه كاري مشغول بود؟

عضو بسیج شد، بعد از آن عضو سپاه شد.

23. وضعيت درسي او چگونه بود؟

خوب بود.

24. آيا شهيد در آن زمان شاغل بودند؟ آگر شاغل بودند عنوان شغلشان را ذكر بفرماييد.

خیر بعد از آن شاغل شد.

25. در آن دوران اوقات فراغت خود را بيشتر به چه كاري مي گذراندند؟ ( ورزش، مسجد، سينما و ...)

کارهای مسجد انجام می دادند.

26.بيشتر چه نوع كتاب هايي را مطالعه مي كردند؟ (مذهبي، هنري، علمي، تاريخي و ...)

بیشتر کتاب های مذهبی، شریعتی، دستغیب، کتاب های مطهری.

27. وي‍ژگي هاي بارز شخصيتي ايشان را در آن زمان نام ببريد.

شجاع بودن و مهربان بودنش.

28. روابط او با افراد خانواده و اطرافيان از جمله دوستان و همسايگان چگونه بود؟ نظرشان راجع به شهيد چه بود؟ چه خاطره اي در اين خصوص به ياد داريد؟

با همه مهربان بود با همه خوب بود.

29. بيشتر اوقات خود را در منزل مي گذراند يا خارج از منزل؟ اگر خارج از منزل در كجا و به چه كاري مشغول بودند؟

در فعالیت های انقلابی مشغول بود، شبانه روز می رفت و نبود.

30. به چه كساني علاقه داشت؟ چرا؟

عاشق امام بود. آقای شاه آبادی.

31. از چه كساني خوشش نمي آمد و از آنها دوري مي كرد؟ چرا؟

از ضد انقلاب بدش می آمد بر ضد انقلاب کسی حرفی می زد ازش بدش می آمد.

32.چه مواردي موجب عصبانيت وي مي گشت؟ در هنگام عصبايت چه عكس العملي از خود نشان مي داد؟

زیاد عصبانی نمی شد.

33. در انتخاب دوست چه معيار هايي را در نظر مي گرفت؟

بچه های انقلابی را دوست داشت.

34. دوست و يا دوستان صميمي وي چه كساني بودند؟ وجوه مشترك آنها با شهيد چه بود؟

با بچه های انقلابی.

35.به چه شخصيت معروف مذهبي، علمي، فرهنگي و يا ورزشي علاقمند بود؟ چرا؟

امام خمینی، آیت الله دستغیب، شریعتی.

36. مشخصات دانشكده و دانشگاه محل تحصيل شریف

رشته تحصيلي: مکانیک مقطع تحصيلي: کارشناسی

37. فعاليت هاي ايشان در زمان تحصيل:

فعالیت های مذهبی در هیات حضرت زهرا در خیابان ایران.

فعالیت سیاسی برای انقلاب داشتند.

در مجله اصحاب انقلاب مقاله می نوشت.

38. آيا خدمت سربازي را گذرانده بودند؟ زمان شروع و خاتمه و نام يگان خدمتي را ذكر نماييد.

از اول وارد سپاه شده بود.

39.آيا در مورد آرزوهايش با شما صحبت مي كرد؟ چه آرزو خواسته هايي داشت؟ بزرگترين آرزوي وي چه بود؟

یک بار به من گفت: من مهندس بشوم باعث افتخارم من باید جبهه برم.

40.چه زماني تصميم گرفت به جبهه برود؟ آن را چگونه مطرح كرد؟ شما چه واكنشي داشتيد؟

از همان قبل از ازدواج جبهه. من می گفتم خدا به همراهت. همیشه فکر می کردم اگر نگذارم ممکن بره تو خیابون تصادف کند. بنابراین هیچ وقت مخالفت نمی کرد.

41.شهيد به ازدواج هم فكر مي كرد؟ ديدگاه او نسبت به ازدواج چه بود؟

عاشق بود زن بگیرد، گریه کرد که من برایش زن بگیرم.

دانشگاه قبول شد گفت: زن بگیر، اشکاش ریخت من نمی خواهم گناه کنم.

42. معيارهاي او براي انتخاب همسر چه بودند؟

مثل زن دایی تهمینه اش می خواست که خانمی بود که تمام عیار و کامل بود.

مثل زندایی تهمینه باشد حتی اگر بی حجاب باشد.

43.نحوه آشنايي ايشان با همسرشان چگونه بود؟

شروع کردم " إِلَهِي كَيْفَ أَدْعُوكَ " خواندم بعد توی فامیل یک نفر پیدا کردم بعد رفتیم خواستگاری و با هم ازدواج کردند.

44.مراسم عقد و ازدواج چگونه برگزار شد؟

خیلی ساده بود. یک موسیقی پخش نشد، عروسش را نگذاشت کسی ببیند دم سالن پایش را گذاشت روی گاز و رفت. ما پیدایش نکردیم رفته بودند خونش خوابیده بودند.

45.پس از ازدواج چگونه و در كجا زئدگي مي كرد؟

در خیابان امام حسین خونه خریدیم آنجا زندگی می کرد.

46.رابطه او با همسرش چگونه بود؟ چه خاطراي در اين خصوص به ياد داريد؟

عاشق همسرش بود، عاشق این بود که بچه دار بشه. ۶ سال با همسرش تفاوت سنی داشت. زهره سه ماهه شد که شهید شد.







* قبل از انقلاب، انقلابی بودیم. طبقه پایین خانه برای انقلاب و تظاهرات وسایل و اعلامیه می ‌آوردند.

* به پدرش گفت: اگر شما با انقلاب مخالف باشید اولین گلوله را من به شما می زنم.

* یک‌ تیر به سینه اش خورده بود از پهلویش بیرون آمده بود. ( مثل حضرت زهرا (س) ).

* آمدند گفتند: پسرتون مجروح شده. گفتم: پسر من طوری نبود که مجروح بشه بگید به مادرم‌ بگید پسرم شهید شد. خودم دعا کردم که شهید بشه. در همان عملیات کربلای ۵ دعا کردم خدا اگر می خواهی پسر من رو ببر ولی اینا پیروز بشوند در این عملیات.

* وقتی داشت می رفت گردنش بوسیدم گفتم: مادر برو بکش تا کشته بشی برو مجیدم رو هم پیدا کن.

نام
نام خانوادگي
نشاني پست الكترونيكي
متن

هدف اصلي اين سايت اين است كه از اين ستارگان گمنام آسمان دانشگاه ها، الگوسازي كند؛ تا جايي كه فضاي كل دانشگاه را در بر بگيرد و ياد و خاطر آنان را جاودانه سازد.

فرهنگ جهاد و شهادت، فرهنگي است كه بدنه دانشجويي براي رسيدن به آرمان هاي بلند به آن نيازمند است. اين فرهنگ كه از آن به مديريت جهادي تعبير مي شود، كارهاي بزرگي را به انجام رسانده و فضاي آموزش عالي نيازمند چنين نگاهي است.

زنده نگه داشتن ياد دانشجويان شهيد كه اقدامات بزرگي انجام داده اند و الگوسازي از آنها مي تواند به جريان هاي دانشجويي كشور جهت دهي كند؛ زيرا هر يك از اين شهداي دانشجو در عرصه هاي مختلف با وجود سن و سال كم آدم هاي ويژه اي بودند و سرفصل اتفاقات خوبي شده اند، به همين دليل با برگزاري اين كنگره ها سعي داريم اين شهدا را معرفي و از آنها الگوسازي كنيم.
هدف اصلي اين كنگره اين است كه از اين ستارگان آسمان گمنام دانشگاه ها الگوسازي كند؛ بايد تلاش كنيم تا اين كنگره امسال فضاي كل دانشگاه را در بر بگيرد.
وزارت علوم،تحقيقات و فناوري با همكاري ساير نهادهاي مسئول در حوزه هاي دانشگاه و دفاع مقدس با دبيري سازمان بسيج دانشجويي، كنگره ملي شهداي دانشجو را در سه سطح كشوري، استاني و دانشگاهي برگزار مي نمايد، چندان به دنبال كارهاي نمايشي نيستيم و مي خواهيم اين اتفاق در كف دانشگاه ها بيفتد و بدنه دانشجويي را درگير كند. همچنين تصميم داريم برنامه اي طراحي كنيم تا طي آن جمعيت زيادي از بدنه دانشجويي يعني حدود ۵۰۰ هزار نفر تا يك ميليون نفر به ديدار خانواده هاي شهدا بروند.

با تحقيقاتي كه انجام شده است متوجه شده ايم بانك اطلاعاتي جامعي در مورد شهداي دانشجو در كشور وجود ندارد، از اين رو سعي كرديم اين بانك اطلاعاتي را ايجاد كنيم؛ تا امروز اطلاعات نزديك به ۴۵۰۰ نفر از شهداي دانشجو گردآوري شده است.

در اين كنگره ۳۲ عنوان كتاب تدوين و چاپ مي شود، استفاده از وصيت نامه شهدا، توليد فيلم مستند شهداي دانشجو، توليد موسيقي حماسي، توليد نرم افزار چند رسانه اي درباره دانشجوياني كه فرمانده اي دفاع مقدس را برعهده داشتند و طرح «هر شهيد دانشجو يك وبلاگ» از ديگر برنامه هاي اين كنگره است.