ولی الله روزگرد
نام پدر : فتعلی
دانشگاه : مركز تربيت معلم كرمانشاه
مقطع تحصيلي : كارداني
رشته تحصيلي : ادبیات
مكان تولد : نفت شهر (كرمانشاه)
تاريخ تولد : 1340
تاريخ شهادت : 1363
مكان شهادت : سومار
پرسشنامه والدین شهید ولی الله روزگرد
راوي : والدين شهيد

الف_ پيش از تولد و تولد شهيد:

1. چه خاطرات خاصي از دوران قبل از تولد شهيد داريد؟ ___

2. وضعيت اقتصادي خانواده شما در آن زمان چگونه بود؟ کشاورزی داشته ایم در منطقه نفت شهر مشغول کشت و کار بودیم.

3. مستاجر بودید یا منزل شخصی داشتید؟ شخصی داشته ایم.

3. چه خاطره اي درباره تولد شهيد داريد؟ ___

ب _ دوره خردسالی (تولد تا شش سالی):

سوال 1 و 2 جواب ندارند.

3. معمولا اوقات فراغت خود را چگونه مي گذراند؟ ( بازي، كمك به والدين و .....) اوقات فراغت خود را به کمک به والدین در کشاورزی می گذراند ایشان برخلاف دیگران اوقات فراغت خود را به جای بازی کردن به کار کشاورزی به والدین می پرداخت.

سوال 4 و 5 جواب ندارند.

6. با چه كسي ارتباط نزديك تري داشت (مادر، پدر، خواهر، برادر، عمو و ....)؟ چرا؟ به مادر و پدر و برادران علاقه شدیدی داشت و احترام فوق العاده ای برای بزرگتر قائل بود.

7. در مقايسه با ديگر كودكان شما، كودك آرام و ساكتي بود يا پر جنب و جوش و فعال؟ کودک ساکت و آرام و پرکاری بود.

8. در آن دوران دوستان و هم بازری هایش چه کسانی بودند؟ حالا چکار می کنند و کجا هستند؟ ___

9. جه خاطرات ديگري از آن دوران به ياد داريد؟ شهید از کودکی علاقه بسیار شدیدی به انجام فرائض داشته است و نماز اول وقت را به جا می آورد. نکته بارز دوران کودکی او مذهبی بودن و علاقه او به واجبات در همان

دوران کودکی بود

ج _دوره كودكي (شش تا يازده سالگي – دوره ابتدايي)

1.آيا در همان خانه و محل قبلي زندگي مي كرديد؟ وضعيت اقتصادي شما چگونه بود؟ ما به کشاورزی مشغول بودیم ایشان هم بعد از مدرسه به کمک ما می آمد.

2. مختصري درباره نحوه ورودش به مدرسه ابتدايي توضيح دهيد(علاقه به مدرسه، امتناع از رفتن به مدرسه و ...)؟ ___

3. در چه مدرسه يا مدارسي تحصيل مي كرد؟ نام مدرسه: ستوان سالاری شهرستان: نفت شهر

سال شروع: ...................... سال اتمام ........................

4. مختصری راجع به نحوه انجام تكاليف درسي اش برای ما صحبت کنید؟ چه خاطره اي در این خصوص به ياد داريد؟ فردی ساکت، پرکار و جدی بود.

سوال 5 تا 12 جواب ندارند.

دوران نوجواني (يازده تا هجده سالگي – دوره راهنمايي و دبيرستان)

1. آيا در همان خانه و محل قبلي زندگي مي كرديد؟ وضعيت اقتصادي شما چكونه بود؟ __

2. در اين سنين شهيد به چه كاري مشغول بود؟ محصل بود.

3. در چه مدرسه (راهنمايي) يا دبيرستان تحصيل كرد؟ مدرسه نفت شهر.

4. وضع درسی او چگونه بود؟ او جزء شاگردان ممتاز بود.

سوال 5 و 6 جواب ندارند.

7. از چه زمانی احساس کردید که رفتار و شخصیت او در حال تغییر و تحول است؟ چه رفتارهایی موجب ایجاد چنین نگرشی در شما گردید؟ از چند سال مانده به انقلاب ایشان گرایش شدیدی به رفتارهای مذهبی و مسجد داشتند.

8. در آن دوران اوقات فراغت خود را بيشتر به چه كاري مي گذراندند؟ ( ورزش، مسجد، سينما و ...) علاقه شدیدی به مسجد و فعالیت های مذهبی داشت.

سوال 9 تا 20 جواب ندارند.

د: دوره جواني (18 سالگي تا ازدواج – ديپلم به بعد)

1. در این دوره شهید به چه کاری مشغول بود؟ چه شغلی داشت؟ چه فعالیت اجتماعی می کرد؟ محصل بودند سپس در دانشگاه قبول شدند و راهی دانشگاه شدند.

2. خدمت سربازي را چگونه گذراند؟ ___

3. در چه دانشکده یا دانشگاهی تحصیل می کرد؟ نام محل تحصیل؟ مرکز تربیت معلم شهر کرمانشاه.

سوال 4 تا 9 جواب ندارند.

9. چه آرزو و خواسته هايي داشت؟ بزرگترين آرزوي وي چه بود؟ پیروزی رزمندگان اسلام و سلامتی حضرت امام خمینی (ره) .

سوال 10 و 11 جواب ندارند.

ر: دوره ازدواج و تشكيل خانواده

1. شهيد چگونه به فکر ازدواج افتاد؟ به پیشنهاد والدین یکی از بستگان را نامزد او کردیم.

2. پیش از ازدواج بیشتر با چه کسانی در این باره صحبت می کرد؟ چرا؟ ___

3. نحوه همسریابی و همسرگزینی شهید چگونه بود؟ نامزد او از بستگان خودمان بود.

4. مراسم عقد و ازدواج چگونه برگزار شد؟ مهریه عروس چقدر بود؟ ازدواج او در حد نامزدی ماند.

ز: دفاع مقدس:

1. نظر شهید در مورد جنگ چه بود؟ ایشان معتقد بود جنگ، جنگ حق علیه باطل هست و اسلام در مقابل کفار.

2. چه شد که به فکر رفتن به جبهه افتاد؟ از زمان شروع طرح ( لبیک یا خمینی).

3. در زمان جنگ چه فعالیت هایی می کرد (جبهه و پشت جبهه)؟ او مستقیما به خط مقدم جیهه شتافت.

4. از چه چیزها و افرادی بدش می آمد؟ ___

5. چه صحبت ها و توصیه هایی به شما و دیگران می کرد؟ برای سلامتی امام دعا کنید و حجاب و پوشش اسلامی را حفظ کنید برای انجام نماز به مسجد بروید.

6. با چه کسانی دوست صمیمی بود؟ این افراد حالا کجا هستد و چه کار می کنند؟ (آدرس محل سکونت) ____

7. نحوه شهادت شهید چگونه بود؟ پیش از شهادت چه گفت و چه کار کرد؟ ایشان در جبهه سومار در خط مقدم بوده است، به طوری که زیر آتش مستقیم دشمن بوده اند. لحظاتی با یکی از دوستانش به نام سجاد از سنگر خارج می شود که مورد اصابت ترکش توپ قرار می گیرند که با صدای یاحسین آن ها رزمندگان دیگر بیرون می روند. شهید روزگرد فریاد می زند بر سر سجاد چه آمده به او برسید در حالی که خودش غرق خون بوده است.

8. شهادتش چه اثری بر شما گذاشت؟ افتخار می کنم فرزندمان در راه خدا شهید شده است.

سوال 9 و 10 جواب ندارد.

11. به طور کلی کدام یک از خصوصیات شخصیتی شهید را بیش از خصوصیات دیگرش دوست داشتید؟ (شجاعت، تواضع و .... ) فقط یک خصوصیت بارز یادداشت شود؟ تواضع بیش از حد در وجودش بود.

نام
نام خانوادگي
نشاني پست الكترونيكي
متن

هدف اصلي اين سايت اين است كه از اين ستارگان گمنام آسمان دانشگاه ها، الگوسازي كند؛ تا جايي كه فضاي كل دانشگاه را در بر بگيرد و ياد و خاطر آنان را جاودانه سازد.

فرهنگ جهاد و شهادت، فرهنگي است كه بدنه دانشجويي براي رسيدن به آرمان هاي بلند به آن نيازمند است. اين فرهنگ كه از آن به مديريت جهادي تعبير مي شود، كارهاي بزرگي را به انجام رسانده و فضاي آموزش عالي نيازمند چنين نگاهي است.

زنده نگه داشتن ياد دانشجويان شهيد كه اقدامات بزرگي انجام داده اند و الگوسازي از آنها مي تواند به جريان هاي دانشجويي كشور جهت دهي كند؛ زيرا هر يك از اين شهداي دانشجو در عرصه هاي مختلف با وجود سن و سال كم آدم هاي ويژه اي بودند و سرفصل اتفاقات خوبي شده اند، به همين دليل با برگزاري اين كنگره ها سعي داريم اين شهدا را معرفي و از آنها الگوسازي كنيم.
هدف اصلي اين كنگره اين است كه از اين ستارگان آسمان گمنام دانشگاه ها الگوسازي كند؛ بايد تلاش كنيم تا اين كنگره امسال فضاي كل دانشگاه را در بر بگيرد.
وزارت علوم،تحقيقات و فناوري با همكاري ساير نهادهاي مسئول در حوزه هاي دانشگاه و دفاع مقدس با دبيري سازمان بسيج دانشجويي، كنگره ملي شهداي دانشجو را در سه سطح كشوري، استاني و دانشگاهي برگزار مي نمايد، چندان به دنبال كارهاي نمايشي نيستيم و مي خواهيم اين اتفاق در كف دانشگاه ها بيفتد و بدنه دانشجويي را درگير كند. همچنين تصميم داريم برنامه اي طراحي كنيم تا طي آن جمعيت زيادي از بدنه دانشجويي يعني حدود ۵۰۰ هزار نفر تا يك ميليون نفر به ديدار خانواده هاي شهدا بروند.

با تحقيقاتي كه انجام شده است متوجه شده ايم بانك اطلاعاتي جامعي در مورد شهداي دانشجو در كشور وجود ندارد، از اين رو سعي كرديم اين بانك اطلاعاتي را ايجاد كنيم؛ تا امروز اطلاعات نزديك به ۴۵۰۰ نفر از شهداي دانشجو گردآوري شده است.

در اين كنگره ۳۲ عنوان كتاب تدوين و چاپ مي شود، استفاده از وصيت نامه شهدا، توليد فيلم مستند شهداي دانشجو، توليد موسيقي حماسي، توليد نرم افزار چند رسانه اي درباره دانشجوياني كه فرمانده اي دفاع مقدس را برعهده داشتند و طرح «هر شهيد دانشجو يك وبلاگ» از ديگر برنامه هاي اين كنگره است.