مجتبي علي نژاد
نام پدر : عباسعلي
دانشگاه : دانشكده فني و حرفه اي انقلاب اسلامي تهران
مقطع تحصيلي : كارداني
رشته تحصيلي : تاسيسات حرارتي
مكان تولد : سبزوار - روستاي كلاته شهيدان (خراسان رضوي)
تاريخ تولد : 1336/05/10
تاريخ شهادت : 1361/02/18
مكان شهادت : خرمشهر
مصاحبه با برادر شهيد مجتبي علي نژاد
راوي : برادر شهيد

* ضمن معرفی خودتان، بفرمایید شغلتان چیست؟

بنده غلامحسین علی نژاد برادر شهید و متولد 1339. مدرک تحصیلی: دیپلم.

در حال حاضر محل کارم سرخس است و در پالایشگاه شهید هاشمی نژاد مشغول انجام وظیفه هستم.

* شهید از شما کوچک تر بود یا بزرگ تر؟ چند سال؟

شهید متولد 1336 بود و سه سال با ما اختلاف داشت. با هم صمیمی بودیم و از ما بزرگ تر بودند.

* مختصری درباره خصوصیات شخصیتی و رفتاری دوران کودکی اش بفرمایید.

ایشان با توجه به این که سه سالی از ما بزرگ تر بودند، خب ما در زمان طفولیت خاطرات زیادی از ایشان داریم. با توجه به این که راهنمای ما بودند در مدارس، در فعالیت های اجتماعی و مذهبی. درباره خصوصیات اخلاقی ایشان هم در اجرای تصمیماتی که داشتند، همیشه فردی مصمم و شجاع و قوی بودند.

* مختصری هم درباره تحصیلات شهید، مدارک و مدارج علمی ایشان بفرمایید.

تحصیلات ایشان در دوره ابتدایی در همان محل ادامه دادند. تحصیلات راهنمایی که محلی بود که مقداری فاصله داشت به نام حکم آباد، 10 یا 12 کیلومتر فاصله داشت و چون امکانات در آن محل ها کم بود، به سبزوار آمدند و چون به کارهای هنری علاقه داشتند بالطبع به تحصیل در هنرستان رو آوردند و در قسمت فلزکاری هنرستان مشغول تحصیل شدند تا این که دیپلم را گرفتند و به خدمت سربازی اعزام شدند. بعد از سربازی همزمان بود با پیروزی انقلاب که بعد از پیروزی انقلاب، علاقه ای که به تحصیل داشتند در دانشگاه شرکت کردند و در رشته تأسیسات ادامه تحصیل دادند که به عنوان دانشجو بودند که بعضی از دانشگاه ها بسته بود با توجه به شرایط جوّی آن زمان که بود فعالیت های دانشگاهی اش ناتمام ماند و با گروهی از همفکرهایش از اولین گروه هایی بودند که وارد سپاه شدند.

* بفرمایید بیش تر چه نوع کتاب هایی مطالعه می کردند، از لحاظ مذهبی؟

خانواده ما با توجه به آن که یک علاقه مذهبی درش هست و با توجه به این که پدر و مادر از اول با اطاعت و با نماز و روزه ما را بزرگ کردند یک سری مسائل مذهبی در ما عجین شده. بالطبع اولین مسائلی که ما داریم خانوادگی همین مسائل مذهبی است و با شرایطی که خانواده برای انسان به وجود می آورد یک مقداری بیش تر تداوم پیدا می کند. پدربزرگ ما یک فرد روحانی و حوزوی بود و در جلساتی که بود راهنمای خانواده ما بودند. در نتیجه مسائل مذهبی را از طفولیت شروع کردیم. وقتی که از دوران طفولیت شروع کردیم. با توجه به مایه های مذهبی و اندوخته های مذهبی که از خانواده داشتیم و راهنمایی هایی که از طرف خانواده می شد و جلساتی که در این زمینه پیش می آمد در نتیجه روح به مسائل مذهبی در ما بارور شد و دوست داشتیم با این مسائل رشد کنیم یعنی با آن مسائل رشد کردیم. البته با توجه به راهنمایی هایی که خانواده داشتند. وقتی که انسان با این شرایط و با این وضعیت باشد، با این خصلت ها رشد کرده باشد، روز به روز مسائل مذهبی اش هم با خودش و همراه خودش در حال تکامل است. در نتیجه کتاب هایی که شهید مطالعه می کرد مایه های مذهبی داشت و کمک هایی می شد برایش. دوباره خانواده تأثیر بسزایی در پیدا کردن کتاب های مذهبی و ادامه مباحث مذهبی داشت، به خاطر همین مطالعاتش، مطالعات مذهبی و مطالعات علمی که در نتیجه با کاری که داشت و با تخصصی که به هر حال در زمان هنرستان یا موارد دیگر پیش آمده بود و با توجه به شرایطی که پیش آمده بود مجبور بود در حین تحصیل کار کند. یک سری مسائل علمی که مجبور بود یاد بگیرد به خاطر شرایط کاری که برایش پیش آمده بود و او آن ها را ادامه می داد. در رابطه با مسائل هنری، ایشان فرد اجتماعی ای بود در نتیجه من یادم هست زمان طفولیتش، نمایشنامه هایی با دوستانش اجرا می کردند و کارهای واقعا جالبی که برای سرگرمی یا اوقات فراغت دوستانش یا خودشان یا اطرافیانش پیش می آورد. واقعا کارهای هنری در این زمینه داشتند که می شود گفت بی تأثیر نبود.

* آیا رفتارش با رفتار دیگر برادران شما تفاوتی داشت؟

می شود گفت اصلا ایشان بعد از پدر و مادر، مربی برادران دیگرم بودند؛ چرا که دو، سه سال اختلاف داشتند و چون برادر بزرگ تر بودند، پدر و مادرها برادر بزرگ تر را به عنوان مربی دیگران انتخاب می کنند؛ چون ما وقتی می آمدیم جای دیگر برای تحصیل کردن، پدر و مادر بالای سرمان نبود و او به عنوان یک مربی بود. نمی شود گفت برادر بود، هم مربی بود هم برادر دلسوز بود، هم هم فکر فرهنگی بود، هم هم فکر درسی بود. بالاخره کمک کننده خوبی بود. از این بابت رفتارش با برادرانش و خانواده اش به عنوان یک مربی می شود محسوب کرد.

* شهید بزرگوار از چه چیزها و افرادی خیلی بدش می آمد؟

وقتی که انسان مایه های مذهبی و علایق مذهبی داشته باشد، یک سری شرایطی را برای خودش مهیا کرده باشد، بالطبع این شرایط یک سری محدودیت هایی برایش به وجود می آورد، یک سری خوب و بدی هایی می تواند برایش مجسم کند در نتیجه او یک موضعی دارد. در نتیجه بیش تر دوست داشت که شرایط، شرایط ایده آلی باشد. از افرادی که از وقتشان خوب استفاده نمی کردند یا لاابالی بودند یا بی توجه بودند به یک سری مسائل خوب، بالطبع ناراحت بود و گاهی گله می کرد از دوستان و یارانش و بعضی از دوستان ناباب که وقتشان یا شرایطی برای خودشان به وجود می آوردند که خودشان بعدها پشیمان می شوند. از این جور مسائل کلا ناراحت بود.

نام
نام خانوادگي
نشاني پست الكترونيكي
متن

هدف اصلي اين سايت اين است كه از اين ستارگان گمنام آسمان دانشگاه ها، الگوسازي كند؛ تا جايي كه فضاي كل دانشگاه را در بر بگيرد و ياد و خاطر آنان را جاودانه سازد.

فرهنگ جهاد و شهادت، فرهنگي است كه بدنه دانشجويي براي رسيدن به آرمان هاي بلند به آن نيازمند است. اين فرهنگ كه از آن به مديريت جهادي تعبير مي شود، كارهاي بزرگي را به انجام رسانده و فضاي آموزش عالي نيازمند چنين نگاهي است.

زنده نگه داشتن ياد دانشجويان شهيد كه اقدامات بزرگي انجام داده اند و الگوسازي از آنها مي تواند به جريان هاي دانشجويي كشور جهت دهي كند؛ زيرا هر يك از اين شهداي دانشجو در عرصه هاي مختلف با وجود سن و سال كم آدم هاي ويژه اي بودند و سرفصل اتفاقات خوبي شده اند، به همين دليل با برگزاري اين كنگره ها سعي داريم اين شهدا را معرفي و از آنها الگوسازي كنيم.
هدف اصلي اين كنگره اين است كه از اين ستارگان آسمان گمنام دانشگاه ها الگوسازي كند؛ بايد تلاش كنيم تا اين كنگره امسال فضاي كل دانشگاه را در بر بگيرد.
وزارت علوم،تحقيقات و فناوري با همكاري ساير نهادهاي مسئول در حوزه هاي دانشگاه و دفاع مقدس با دبيري سازمان بسيج دانشجويي، كنگره ملي شهداي دانشجو را در سه سطح كشوري، استاني و دانشگاهي برگزار مي نمايد، چندان به دنبال كارهاي نمايشي نيستيم و مي خواهيم اين اتفاق در كف دانشگاه ها بيفتد و بدنه دانشجويي را درگير كند. همچنين تصميم داريم برنامه اي طراحي كنيم تا طي آن جمعيت زيادي از بدنه دانشجويي يعني حدود ۵۰۰ هزار نفر تا يك ميليون نفر به ديدار خانواده هاي شهدا بروند.

با تحقيقاتي كه انجام شده است متوجه شده ايم بانك اطلاعاتي جامعي در مورد شهداي دانشجو در كشور وجود ندارد، از اين رو سعي كرديم اين بانك اطلاعاتي را ايجاد كنيم؛ تا امروز اطلاعات نزديك به ۴۵۰۰ نفر از شهداي دانشجو گردآوري شده است.

در اين كنگره ۳۲ عنوان كتاب تدوين و چاپ مي شود، استفاده از وصيت نامه شهدا، توليد فيلم مستند شهداي دانشجو، توليد موسيقي حماسي، توليد نرم افزار چند رسانه اي درباره دانشجوياني كه فرمانده اي دفاع مقدس را برعهده داشتند و طرح «هر شهيد دانشجو يك وبلاگ» از ديگر برنامه هاي اين كنگره است.