سيدحسين ميرسلطاني
نام پدر : سيدنصرت الله
دانشگاه : صنعتي شريف
مقطع تحصيلي : كارشناسي
رشته تحصيلي : مهندسي شيمي
مكان تولد : تهران (تهران بزرگ)
تاريخ تولد : 1340/08/21
تاريخ شهادت : 1359/08/27
مكان شهادت : سوسنگرد
عمليات : آزادسازي سوسنگرد
مصاحبه با مادر شهید سیدحسین میرسلطانی(خانم اقدس دخت طالبی)
راوي : مادر شهيد

1. چه خاطرات خاصي از دوران قبل از تولد شهيد داريد؟

سید حسین فرزند چهارم من بود و در بیمارستان خواجه نوری به دنیا آمد.


2. وضعيت اقتصادي خانواده شما در آن زمان چگونه بود؟

وضع مالی ما خوب بود چون پدرشان سه جا کار می‌کردند و در رفاه به دنیا آمدند و بزرگ شدند.


3. چه خاطره‌اي درباره تولد شهيد داريد؟

زمستان بود و با شوهرم با هم رفتیم بیمارستان و در بیمارستان نصفه شب بود حسین به دنیا آمد. اسمش را پدر شوهرم گذاشت.


4. خانواده تا چه اندازه به اعتقادات مذهبي پايبند بوده و هستند؟

از همان اول اهل مسجد و هیئت بودیم و در تظاهرات همه شرکت می‌کردیم.


5. به طور كلي جو سياسي حاكم بر خانواده در آن زمان چگونه بود؟ آيا اعضاي خانواده داراي گرايشات سياسي خاصي بودند؟

در مسائل سیاسی آن زمان کل خانواده‌ی ما شرکت داشتند.




دوره خردسالي(تولد تا 6 سالگي)


6. شهيد دوران كودكي را چگونه گذرانده است؟ خاطراتي از آن دوران را بيان كنيد.

از همان بچگی، بچه‌ای شیطون بود و ساکت نبود.


7. معمولا اوقات فراغت خود را چگونه مي‌گذراند؟ ( بازي، كمك به والدين و .....)

خیلی بچه‌ی شیطونی بود و بیش تر اهل بازی بود ولی در بچگی کمکی نمی‌توانست به من بکند.


8. آيا بيش تر وقت‌ها در خانه بود يا در بيرون خانه؟ كجا؟

بیش تر در خانه بود و بیرون برو نبودند.


9. در مقايسه با ديگر كودكان شما، كودك آرام و ساكتي بود یا پر جنب و جوش و فعال؟

پسری پر جنب و جوش و فعال بود، ساکت نبود.




دوره كودكي (شش تا يازده سالگي – دوره ابتدايي)


10. آيا در همان خانه و محل قبلي زندگي مي‌كرديد؟ وضعيت اقتصادي شما چگونه بود؟ از لحاظ مذهبي و سياسي چطور؟

حسین در تهران‌نو به دنیا آمد و تمام بزرگ شدن و تا شهید شدنش در آن جا زندگی می‌کردیم و همون‌جا شهید شد و وضع مالی ما خوب بود.


11. در مورد انجام تكاليف درسي‌اش تا چه حد منضبط و دقيق بود؟ چه خاطره­اي به ياد داريد؟

خودش کارهایش را انجام می‌داد و به دیگران کمک می‌کرد و حتی دوستانش اگر ریاضی‌ شون خوب نبود، به آن‌ها ریاضی یاد می‌داد.


12. در آن سنين روابطش با كودكان ديگر، دوستان و همبازي­هايش چگونه بود؟

دامادم (حسین گلستانی) از بچگی با او بوده و همبازی دوران کودکی‌اش همین گلستانی بود که بیش تر با هم بودند.


13. معمولا اوقات فراغت خود را چگونه مي‌گذراند؟ (تماشاي تلويزيون، بازي، خواندن كتاب داستان و ...)

چون بچه شلوغ و پر جنب و جوشی بود، اهل بازی بود و با دوستش و خواهر و برادرهایش بازی می‌کردند.


14. وضعيت تحصيلي و نمرات شهيد در دوران ابتدايي چگونه بود؟

خوب بود از همان اول درس‌خوان بود.


15. علاقه‌مندي شهيد نسبت به مسائل ديني و اعتقادي چگونه بود؟ آيا شهيد در اين دوران فعاليت‌هاي مذهبي (اعم از حفظ و يا روخواني قرآن و ...) خاصي انجام مي‌دادند؟

پدرش حسن و حسین این دو برادر را می‌برد هیئت و جلسات قرآنی داشتند. از همان اول در مسائل مذهبی بودند. و قرآن را از بچگی به آن‌ها آموزش می‌داد و قرائت قرآن داشتند.


16. چه خاطرات ديگري درباره آن دوران داريد؟

سید حسین به من قرآن خواندن یاد می‌داد.



دوران نوجواني (يازده تا هجده سالگي – دوره راهنمايي و دبيرستان)


17. آيا در همان خانه و محل قبلي زندگي مي‌كرديد؟ وضعيت اقتصادي شما چگونه بود؟

در تهران‌نو، خوب بود وضعیت اقتصادی.


18. در اين سنين شهيد به چه كاري مشغول بود؟

کاری نمی‌کرد چون ما نیازمند نبودیم ولی خودش می‌رفت هنر مکانیکی را یاد می‌گرفت چون دوست داشت.


19.در چه مدرسه (راهنمايي) يا دبيرستان تحصيل كرد؟

ب) نام دبيرستان: خاتم شهرستان/روستا: در تهران‌نو بوده، پشت نیرو هوایی


20. چنان چه در دوران راهنمايي و يا دبيرستان ترك تحصيل نموده يا محل تحصيل خود را تغيير داده، علت را ذكر نماييد.

راهنمایی را برداشته بودند بعد از 6 کلاس درس می‌فرستادند دبیرستان و در آن جا فرستادیم دبیرستان خاتم آن زمان و سال آخر او را بردیم خوارزمی و آن جا پیشنهاد داده بودند که در خارج درس بخواند برای کار در سفارت‌خانه.


21. وضعيت درسي او چگونه بود؟

درسش خیلی خوب بود. حسین قبول نکرد که در خارج درس بخواند. می‌گفت: آن‌ها را ساواکی‌ها دارند پرورش می‌دهند و نرفت و درسش را معمولی خواند و در سن 16-15 سالگی وارد دانشگاه شریف شد.


22. در آن دوران اوقات فراغت خود را بيش تر به چه كاري مي‌گذراندند؟ ( ورزش، مسجد، سينما و ...)

هم‌کلاس های تابستانی می‌رفتند و هم تعمیرات ماشین و موتور داشت. بعد از انقلاب ورزش رزمی می‌رفت.


23. بيش تر چه نوع كتاب‌هايي را مطالعه مي‌كردند؟ (مذهبي، هنري، علمي، تاريخي و ...)

بیش تر کتاب‌های مذهبی می‌خواند و تمام کتاب‌هایی که مربوط به شهید مطهری و شریعتی و ... بود را می‌خواند و با گلستانی می‌رفتند پشت‌بام و این کتاب‌ها را می‌خواندند که دیگران آن‌ها را نبینند.


24. وي‍ژگي‌هاي بارز شخصيتي ايشان را در آن زمان نام ببريد.

با معرفت، مردم‌دوست. وقتی عصبانی می‌شد ول نمی‌کرد. اما احترام همدیگر را داشتند و از افرادی که ضد دین بودند دوری می‌کردند و می‌گفتند آن‌ها بی‌غیرتند.


25. روابط او با افراد خانواده و اطرافيان از جمله دوستان و همسايگان چگونه بود؟ نظرشان راجع به شهيد چه بود؟ چه خاطره‌اي در اين خصوص به ياد داريد؟

همه او را دوست داشتند و در فامیل حسین زبان‌زد بود و مثال می‌زدند برای بچه‌های خودشان


26. به چه كساني علاقه داشت؟ چرا؟

همه را دوست داشت ولی بیش تر از همه به گلستانی که دامادم بود علاقه داشت.


27. از چه كساني خوشش نمي‌آمد و از آن‌ها دوري مي‌كرد؟ چرا؟

افراد غیرمذهبی و ضد انقلابی را دوست نداشت و دوری می‌کرد.


28. چه مواردي موجب عصبانيت وي مي‌گشت؟ در هنگام عصبايت چه عكس العملي از خود نشان مي داد؟

از بی‌حجابی و بی‌غیرتی بدش می‌آمد و از افرادی که ضد دین بودند بدش می‌آمد و عصبانی می‌شد. و از بی‌غیرتی بعضی از مردها عصبانی می‌شد.


29. در انتخاب دوست چه معيارهايي را در نظر مي‌گرفت؟

هم‌مسیر و هم‌عقیده و مذهبی.


30. دوست و يا دوستان صميمي وي چه كساني بودند؟ وجوه مشترك آن‌ها با شهيد چه بود؟

آقای گلستانی که دامادم بود.




دوره جواني (18 سالگي تا ازدواج – ديپلم به بعد)


31. مشخصات دانشكده و دانشگاه محل تحصيل

دانشگاه محل تحصيل: دانشگاه شریف استان/ شهر محل تحصيل : تهران

رشته تحصيلي: مهندسی شیمی

سال ورود به دانشگاه: سال 55/ 15 سالگی

تعداد واحد هاي گذرانده: 2 ترم


32. فعاليت‌هاي ايشان در زمان تحصيل:

الف) فعاليت هاي سياسي: در تمام مسائل سیاسی در قبل از انقلاب و بعد از انقلاب و چه در دانشگاه شرکت داشتند.

ب) فعاليت هاي ورزشي: بعد از انقلاب در ورزش‌های رزمی شرکت داشتند.


33. آيا خدمت سربازي را گذرانده بودند؟ زمان شروع و خاتمه و نام يگان خدمتي را ذكر نماييد.

اصلا سنش به سربازی نرسید و در 19 سالگی در آزادسازی سوسنگرد شهید شد.


34. چه زماني تصميم گرفت به جبهه برود؟ آن را چگونه مطرح كرد؟ شما چه واكنشي داشتيد؟

وقتی انقلاب شروع شد در خانه نبودند، همش در خیابان‌ها بودند و از دانشگاه رفتند برای تسخیر لانه جاسوسی و از آن جا در جبهه‌ها شرکت کردند. به فرمان امام اجازه دادند که تقسیمشان کنند در لانه جاسوسی برای اینکه شناسایی نشوند و شهید نشوند.




دوره ازدواج و تشكيل خانواده


35. شهيد به ازدواج هم فكر مي‌كرد؟ ديدگاه او نسبت به ازدواج چه بود؟

اصلا به ازدواج کردن نرسید.

نام
نام خانوادگي
نشاني پست الكترونيكي
متن

هدف اصلي اين سايت اين است كه از اين ستارگان گمنام آسمان دانشگاه ها، الگوسازي كند؛ تا جايي كه فضاي كل دانشگاه را در بر بگيرد و ياد و خاطر آنان را جاودانه سازد.

فرهنگ جهاد و شهادت، فرهنگي است كه بدنه دانشجويي براي رسيدن به آرمان هاي بلند به آن نيازمند است. اين فرهنگ كه از آن به مديريت جهادي تعبير مي شود، كارهاي بزرگي را به انجام رسانده و فضاي آموزش عالي نيازمند چنين نگاهي است.

زنده نگه داشتن ياد دانشجويان شهيد كه اقدامات بزرگي انجام داده اند و الگوسازي از آنها مي تواند به جريان هاي دانشجويي كشور جهت دهي كند؛ زيرا هر يك از اين شهداي دانشجو در عرصه هاي مختلف با وجود سن و سال كم آدم هاي ويژه اي بودند و سرفصل اتفاقات خوبي شده اند، به همين دليل با برگزاري اين كنگره ها سعي داريم اين شهدا را معرفي و از آنها الگوسازي كنيم.
هدف اصلي اين كنگره اين است كه از اين ستارگان آسمان گمنام دانشگاه ها الگوسازي كند؛ بايد تلاش كنيم تا اين كنگره امسال فضاي كل دانشگاه را در بر بگيرد.
وزارت علوم،تحقيقات و فناوري با همكاري ساير نهادهاي مسئول در حوزه هاي دانشگاه و دفاع مقدس با دبيري سازمان بسيج دانشجويي، كنگره ملي شهداي دانشجو را در سه سطح كشوري، استاني و دانشگاهي برگزار مي نمايد، چندان به دنبال كارهاي نمايشي نيستيم و مي خواهيم اين اتفاق در كف دانشگاه ها بيفتد و بدنه دانشجويي را درگير كند. همچنين تصميم داريم برنامه اي طراحي كنيم تا طي آن جمعيت زيادي از بدنه دانشجويي يعني حدود ۵۰۰ هزار نفر تا يك ميليون نفر به ديدار خانواده هاي شهدا بروند.

با تحقيقاتي كه انجام شده است متوجه شده ايم بانك اطلاعاتي جامعي در مورد شهداي دانشجو در كشور وجود ندارد، از اين رو سعي كرديم اين بانك اطلاعاتي را ايجاد كنيم؛ تا امروز اطلاعات نزديك به ۴۵۰۰ نفر از شهداي دانشجو گردآوري شده است.

در اين كنگره ۳۲ عنوان كتاب تدوين و چاپ مي شود، استفاده از وصيت نامه شهدا، توليد فيلم مستند شهداي دانشجو، توليد موسيقي حماسي، توليد نرم افزار چند رسانه اي درباره دانشجوياني كه فرمانده اي دفاع مقدس را برعهده داشتند و طرح «هر شهيد دانشجو يك وبلاگ» از ديگر برنامه هاي اين كنگره است.