صفحه اول
اخبار
جستجوي شهدا
توليدات كنگره
درباره ما
ارتباط با ما
استان
استان آذربايجان شرقي
استان آذربايجان غربي
استان اردبيل
استان اصفهان
استان البرز
استان ايلام
استان بوشهر
استان تهران
استان چهارمحال و بختياري
استان خراسان جنوبي
استان خراسان رضوي
استان خوزستان
استان زنجان
تهران بزرگ
بازگشت به استان
مهدي رجب بيگي
نام پدر :
محمد
دانشگاه :
دانشگاه تهران
مقطع تحصيلي :
كارشناسي ارشد
رشته تحصيلي :
راه و ساختمان
مكان تولد :
دامغان (سمنان)
تاريخ تولد :
1336/05/02
تاريخ شهادت :
1360/07/05
مكان شهادت :
تهران
زندگي نامه
خاطرات
وصيت نامه
آثار
نامه
اسناد شهيد
عكس
صوت و فيلم
مقاله سياسي شهيد مهدي رجب بيگي(مروري بر مسئله تبليغات)
یکی از ضعفهای اساسی انقلاب اسلامی از ابتدای پیروزی تاکنون ضعف تبلیغاتی آن بوده است که هم در بُعد خارجی و هم در بُعد داخلی بر پیکر انقلاب ضربه وارد آورده و سبب کُند شدن روند حرکت آن گردیده است. اهمیّت تبلیغات در دنیای کنونی بر کسی پوشیده نیست و همه میدانند که تبلیغات صحیح از جمله مؤثر ترین وسایل برای پیشرفت هر منظوری در جهان است و درست به همین دلیل نیز می باشد که اکثر دستگاههای تبلیغاتی اینک در انحصار کامل امپریالیست ها و صهیونیست ها قرار دارد و حتی در پارهای از کشور های غربی آن که بیشتر تبلیغ کند در انتخابات نیز پیروزتراست. البته واضح است که مقصود از تبلیغات به کار گرفتن شیوه های معمول در غرب نمیباشد بلکه سخن در آن است که ما اولاً در بُعد خارجی نتوانسته ایم حتی انقلابمان را به دنیا بشناسانیم و ثانیاً در بُعد داخلی نیز آن چنان که باید و شاید تبلیغاتی صورت نگرفته است.اگر چه در طول این مدّت به علت مشغله ی فراوان دولت و دسایس و نیرنگهای ابر قدرت ها، ملّت ما هر روز با مصیبتی تازه رو به رو بوده است .اما با این حال به گمان ما، باهمین امکانات موجود نیز می توانستیم بهتر از این عمل نماییم. در بعد خارجی نبودن افراد متعّهد در وزارت خارجه و فعال نبودن کارداران و سفرا از جمله عوامل ضعف در این زمینه بوده است. هر چند باید به این نکته نیز اشاره نماییم که علیرغم وجود این ضعف ها بُرد وسیعِ انقلاب اسلامی چنان بوده است که مردم کشورهای دیگر و به خصوص مناطقِ مسلمان نشین تحتِ تاثیر تبلیغات رژیم های دست نشانده قرار نگرفته و کماکان شیفتهی انقلاب اسلامی می باشند که این نکته را با بررسی گزارشاتی که هیئتهای تبلیغاتی از سفرهای خود به مناطق مختلف داده اند به خوبی میتوان دریافت. با این حال ما در این جا در صدد بررسی تبلیغات خارجی نمیباشیم و صرفاً میخواهیم به چند نکته مهم پیرامون تبلیغات در داخل کشور اشاره نماییم.
میدانیم که برای انجام هرعمل اجتماعی ابتدا باید زمینه ی پذیرش آن را فراهم کرد و سپس اقدام به عمل نمود تا مسئله کاملاً برای مردم قابل درک شود.به خصوص آن که در کشورما گروهک های مختلف که کاری جز تبلیغات ندارند، دائما در مردم القاء شبهه نموده و بیشتر مسائل را وارونه جلوه میدهند.
برخی از همین اعدام ها را در نظر بگیرید که در آن ها تنها به ذکر ناقص جرمِ معدومین اکتفا می شود در حالی که بیش از این ها نیز می توان پیرامون آن حرف زد. وقتی برای مردم گفته نمی شود که سعید سلطانپور بازجو و محاکمه کننده ی پاسداران در کردستان بوده و چندین مورد حکم اعدام صادر نموده است .آن وقت این گروهکهای فاسد هستند که با عَلَم کردن این مطلب که سلطانپور شاعر انقلابی بوده است در بین مردم تردید ایجاد می کنند.ممکن است بگویید این ها که دچار تردید می شوند در واقع جزء مردم حزب الله نیستند و حزب الله با اعتمادی که به دستگاه های اجرایی دارد نیاز به این قبیل توضیحات ندارد. در پاسخ باید گفت که وظیفه حکم می کند که افراد بیتفاوت را نیز جذب نماییم و اجازه ندهیم که جذب تبلیغات و شعارهای رنگارنگ این گروه ها شوند و متاسفانه این کاری است که از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون صورت نگرفته است .در این رابطه صدا و سیمای جمهوری اسلامی در زمینه توجیه و تفسیر وقایع کوتاهی نموده و در برخی موارد نیز بد تبلیغ کرده است. به طوری که به جای اثرات مثبت ،اثرات منفی نیز به بار آورده است .در همین جا خوب است به این نکته نیز اشاره نماییم که امروزه شیوه های تبلیغی نیز دارای اهمیت می باشد و برای تبلیغات بایستی از روشهای مشخصی در جوامع مختلف استفاده نمود. این تصوّر که عده ای گمان می کنند با افزایش کمیّتِ تبلیغات روش درستی را انتخاب کرده اند کاملاً اشتباه می باشد.ما خود شاهد بوده ایم که در مواردی صدا وسیما برای تبلیغ موضوعی آن چنان به تکرار پرداخته است که بر روی شنونده و بیننده اثر معکوس گذاشته است. یا در پارهای موارد هم به جای بهکارگیری روشهای غیر مستقیم تبلیغات مستقیماً به تبلیغ مطالب پرداخته است که این اشتباه دیگری است. به هر حال ما در این جا بر آن نیستیم که چگونگی تبلیغ کردن را شرح دهیم و غرض آن است که توجه همه را به کمبود تبلیغات و عدم به کار گیری شیوه های صحیح دراین باره جلب نماییم که در این رابطه بیشترین مسئولیت متوجه صدا و سیمای جمهوری اسلامی میباشد.
1ـ تا وقتی که مرکزیّت هماهنگ کننده تبلیغاتی با خطّ مشی اصولی به کار نیفتاده و ارگانها و نهادهای مختلف ناگزیر از تبلیغات پراکنده میباشند، باید پاره ای نکات رعایت گردد تا راندِمان کار با توجه به شرایط و امکانات موجود افزایش بیشتری یابد.در این خصوص ما چند نکته را یاد آوری کرده و برنامه دقیق تر برای پیگیری این مطلب را به سایر برادران محوّل مینماییم.
2ـ در مواردی که احساس می کنید موضوعی سبب گردیده است تا در ذهن مردم ابهام ایجاد شود و دست اندر کاران نیز توضیحات کافی ارائه نداده اند لازم است تمام توان خود را در راه جستجو و تحقیق پیرامون مسئله به کار گرفته و نتایج بررسی های خود را از طرق مختلف نظیر سخنرانی ،تذکّر به امام جمعه و اعلامیه و... به اطلاع مردم برسانید.
3ـ اگر بعد از تحقیقات کافی و همه جانبه متوجه وجود پاره ای ضعف ها شدید، خوب است به جای توجیه کردن ابتدا بر روی نکات مثبت مسئله تکیه نموده و سپس با به کار گیری شیوه ای مناسب که حاکی از عمل به امر معروف و نهی از منکر باشد نقاط ضعف را گوشزد نمایید. مزیّت این روش آن است که به این ترتیب گروهکهای سیاسی فرصت بزرگ کردن نقاط ضعف و تکرار و تلقین آن به مردم را نخواهند یافت.
4ـ از کنار هیچ مسئلهای به سادگی عبور ننموده و سعی نمایید پیرامون هر مسئله ولو جزیی تحلیل داشته باشید تا در مواقع لزوم دچار انفعال و سرگردانی نشوید و در ضمن بتوانید مسائلی را که به ذهنتان میرسد برای استفاده در اختیار دیگران نیز بگذارید.
5ـ هیچگاه به عمل کردن صِرف اکتفا ننموده و درجمیع موارد به تبلیغات نیز به اندازه مسائل اجرایی اهمیت دهید. در اینباره بد نیست سخن امام به مسئولین را که فرمودهاند «کارهایتان را برای مردم بازگو کنید» مدّنظر قرار دهیم و باز هم تکرار مینماییم که شیوه تبلیغ باید متناسب با اوضاع و احوال محلّی و خصوصیات مردم منطقه صورت پذیرد.
6ـ تجربیات تبلیغاتی خود را برای استفاده در اختیار دیگران قرار دهید تا موفقیّتهای بیشتری برای همگان پدید آید.
در پایان بار دیگر تأکید میکنیم که موارد فوق تنها به عنوان چند نمونه ذکر گردیده است و برادران میتوانند موارد انتقادی و پیشنهادی دیگر را نیز ارسال دارند تا برمبنای این جمعبندی بر طبق ضرورتهای ذکر شده بتوانیم در این راه با موفقیّت بیشتری گام برداریم.
ان شاءالله
نام
نام خانوادگي
نشاني پست الكترونيكي
متن
هدف اصلي اين سايت اين است كه از اين ستارگان گمنام آسمان دانشگاه ها، الگوسازي كند؛ تا جايي كه فضاي كل دانشگاه را در بر بگيرد و ياد و خاطر آنان را جاودانه سازد.
امير حسين پور
پوريا خوشنام
غلامرضا بامدي
حسين زينال زاده
دانيال رضازاده
مجيد يوسفي كينچاه
فرهنگ جهاد و شهادت، فرهنگي است كه بدنه دانشجويي براي رسيدن به آرمان هاي بلند به آن نيازمند است. اين فرهنگ كه از آن به مديريت جهادي تعبير مي شود، كارهاي بزرگي را به انجام رسانده و فضاي آموزش عالي نيازمند چنين نگاهي است.
زنده نگه داشتن ياد دانشجويان شهيد كه اقدامات بزرگي انجام داده اند و الگوسازي از آنها مي تواند به جريان هاي دانشجويي كشور جهت دهي كند؛ زيرا هر يك از اين شهداي دانشجو در عرصه هاي مختلف با وجود سن و سال كم آدم هاي ويژه اي بودند و سرفصل اتفاقات خوبي شده اند، به همين دليل با برگزاري اين كنگره ها سعي داريم اين شهدا را معرفي و از آنها الگوسازي كنيم.
هدف اصلي اين كنگره اين است كه از اين ستارگان آسمان گمنام دانشگاه ها الگوسازي كند؛ بايد تلاش كنيم تا اين كنگره امسال فضاي كل دانشگاه را در بر بگيرد.
وزارت علوم،تحقيقات و فناوري با همكاري ساير نهادهاي مسئول در حوزه هاي دانشگاه و دفاع مقدس با دبيري سازمان بسيج دانشجويي، كنگره ملي شهداي دانشجو را در سه سطح كشوري، استاني و دانشگاهي برگزار مي نمايد، چندان به دنبال كارهاي نمايشي نيستيم و مي خواهيم اين اتفاق در كف دانشگاه ها بيفتد و بدنه دانشجويي را درگير كند. همچنين تصميم داريم برنامه اي طراحي كنيم تا طي آن جمعيت زيادي از بدنه دانشجويي يعني حدود ۵۰۰ هزار نفر تا يك ميليون نفر به ديدار خانواده هاي شهدا بروند.
با تحقيقاتي كه انجام شده است متوجه شده ايم بانك اطلاعاتي جامعي در مورد شهداي دانشجو در كشور وجود ندارد، از اين رو سعي كرديم اين بانك اطلاعاتي را ايجاد كنيم؛ تا امروز اطلاعات نزديك به ۴۵۰۰ نفر از شهداي دانشجو گردآوري شده است.
در اين كنگره ۳۲ عنوان كتاب تدوين و چاپ مي شود، استفاده از وصيت نامه شهدا، توليد فيلم مستند شهداي دانشجو، توليد موسيقي حماسي، توليد نرم افزار چند رسانه اي درباره دانشجوياني كه فرمانده اي دفاع مقدس را برعهده داشتند و طرح «هر شهيد دانشجو يك وبلاگ» از ديگر برنامه هاي اين كنگره است.