صفحه اول
اخبار
جستجوي شهدا
توليدات كنگره
درباره ما
ارتباط با ما
استان
استان آذربايجان شرقي
استان آذربايجان غربي
استان اردبيل
استان اصفهان
استان البرز
استان ايلام
استان بوشهر
استان تهران
استان چهارمحال و بختياري
استان خراسان جنوبي
استان خراسان رضوي
استان خوزستان
استان زنجان
تهران بزرگ
بازگشت به استان
مهدي رجب بيگي
نام پدر :
محمد
دانشگاه :
دانشگاه تهران
مقطع تحصيلي :
كارشناسي ارشد
رشته تحصيلي :
راه و ساختمان
مكان تولد :
دامغان (سمنان)
تاريخ تولد :
1336/05/02
تاريخ شهادت :
1360/07/05
مكان شهادت :
تهران
زندگي نامه
خاطرات
وصيت نامه
آثار
نامه
اسناد شهيد
عكس
صوت و فيلم
مقاله سیاسی شهید مهدی رجب بیگی(مروری بر مواضع لیبرالی جنبش مسلمانان مبارز)
«مُذَبذَبینَ ذلک لاالی هولاء ولاالی هولاء ومَن تضلل الله فَلَن تَجِدَ لَهُ سبیلا»
گذشته جنبش
رهبر جنبش مسلمانان مبارز(دکتر پیمان) در سال 1335 به اتفاق دکتر سامی تشکیلاتی تحت عنوان حزب مردم ایران را پایه گذاشتند بعدها در خرداد 1341 به دنبال عنوان شدن طرح مبارزه با رژیم و تغییر مشی جبهه ملی توسط جناح چپ حزب (سامی و پیمان)، حزب مردم ایران دچار انشعاب گردید و توسط گروه منشعب تشکیلاتی تحت نام جنبش آزادی بخش مردم ایران(جاما) پایه گذاری شد. سپس در سال 1345 به دنبال نفوذ ساواک در جاما برخی از افراد آن دستگیر و زندانی شدند و «جاما» عملاً از هم پاشیده شد.
بعد از تحولاتی که در سال 1354 در سازمان مجاهدین به وقوع پیوست و منجر به مارکسیست شدن عدهای از اعضا گردید، دکتر پیمان با توجه به ضرباتی که در اثر این جریان خائنانه به روند مبارزه وارد آمده و علاوه بر آن مشی مسلحانه نیز به دنبال ده سال تجربه عملی دچار رکود و شکست نسبی گردیده بود با کمک برخی همفکران خود جنبش مسلمانان مبارز را در سال 1355 پی ریخت .جنبش در ابتدا مبنای تشکیلات خود را ایدئولوژی اسلامی قرار داد و از مشی مسلحانه نیز حمایت نمود تا بلکه بتواند خلأ ناشی از عدم وجود مجاهدین را پر کند .از این تاریخ به بعد کار جنبش منحصر به اعلامیه دادن پیرامون حوادث و وقایع مختلف بود و محور اصلی اعلامیه های جنبش نیز ضدّیت با استبداد پهلوی و مبارزه به منظور خلع ید از غارتگران داخلی بود .البته جنبش با توجه به تجربیاتی که از مشی مسلحانه به دست آمده بود ضمن آنکه به طور کلی این روش را رد نمی کرد عقیده داشت که تا قبل از فرا رسیدن زمان مناسب دست زدن به این کار (مبازره مسلحانه) سودی دربر نخواهد داشت. به هر حال در حین شکل گرفتن انقلاب اسلامی در سال 57 نیز جنبش، فعالیت هایی نظیر اعلامیه دادن داشت تا آن که به همت مردم مسلمان ،انقلاب اسلامی اولین مرحله پیروزی را پشت سر گذارد.
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی
سرعت فوقالعاده پیروزی انقلاب اسلامی بسیاری از افراد و گروهها به ویژه روشنفکران را شدیداً حیرتزده نمود و هر یک از احزاب و گروهها که گمان میکردند با توجه به سابقه تشکیلاتی خود می توانند در طول انقلاب رهبریت را به دست گرفته و خط انقلاب را مشخص سازند ،دچار شتابزدگی و دستپاچگی شدند ـ جنبش نیز از این امر مستثنی نبود ـ با توجه به آنکه گروههای چپ در همان روز های اول انقلاب با تکیه بر تشکیلاتی که از قبل داشتند شدیداً به جنجال آفرینی مشغول شده و حتی بر آن بودند تا نام جمهوری را هم بر طبق میل خود انتخاب نمایند که این امر موجب خشم ملت مسلمان گردید و باعث شد که مردم به علت حساسیتی که نسبت به اسلام داشتند از گروههایی نظیر جاما و جنبش مسلمانان مبارز که در آن موقع توانایی تشکیلاتی بیشتری داشتند حمایت نمایند، به طوری که روزنامه مردم ایران ارگان جاما توسط مردم در تیراژی وسیع خرید و فروش می شد و روزنامه امت نیز با کمک اقشار وسیعی از مردم توزیع و خرید و فروش میگردید. اما علیرغم آن که گروههای کثیری در همان ابتدا به جنبش پیوستند و به خصوص دانشجویان استقبال شایانی از آن نمودند ضعف تشکیلاتی جنبش سبب شد تا آنها نتوانند به جذب و سازماندهی افراد بپردازند ضمن آن که با پیش رفتن انقلاب مرز بندی ها نیز مشخص تر شده و تنها عدهای باقی ماندند. و از آن تاریخ جنبش قدرت جذب خود را از دست داده و عمدتاً سعی بر آن داشته است تا هواداران فعلی را حفظ کند.جنبش بعد از آن که مقداری بر روی مسئله تشکیلات کار کرد بدین نتیجه رسید که اساساً از این لحاظ نمیتواند نیروهای خود را حفظ نماید، بنابراین با استفاده از کششهای عاطفی در بین اعضا و هواداران و پدید آوردن محفلهای دوستانه بین آنان که در برخی مواقع با چاشنی نیایش و برنامههای عرفانی نیز توام میشد درصدد حفظ هواداران برآمد.
روی هم رفته جنبش از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی حرکتی زیگزاگی داشته و گاهی دچار چپ روی و گاهی دچار راست روی گردیده است و برخلاف آیه: «و کذالک جعلناکم امتاً وسطا» که جنبش آن را زیاد به کار می برد هیچگاه امت وسط نبوده است و همانطور که در ابتدا گفتیم ،به خصوص در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی با شتابزدگی هر چه تمامتر در پی کسب قدرت دست به کارهای چپ روانهای زد که از جمله مهمترین آنها اتحاد با گروههای مجاهدین خلق ـ جنبش انقلابی مردم مسلمان ایران ـ سازمان اسلامی شورا و جنبش برای آزادی (جنبش حاج سید جوادی) را میتوان نام برد.
جنبش در 27/4/58 با این گروهها کاندیدهای مشترک برای مجلس خبرگان معرفی کرد که هیچ یک نیز به مجلس راه نیافتند .همچنین در 29/4/58 پیرامون شرکت در مراسم سی تیر و در 30/4/58 پیام به مناسبت 30 تیر ،در 11 مرداد 58 اعلامیه درباره موارد نقض آزادی انتخابات. در 13 مرداد 58 اعلامیه ای به عنوان اعتراض به تقلّبات گسترده در انتخابات از جانب این گروهها مشترکاً انتشار یافت. این گروهها در 17 مرداد 58 نامهای سر گشاده خطاب به امام خمینی نوشتند و در همین روز درباره هجوم به مراکز مطبوعات و اعتراض به بستن روزنامه صهیونیستی آیندگان نیز اعلامیه مشترکی از جانب این گروه ها صادر شد .آخرین اطلاعیه مشترک این گروه ها در تاریخ 27 مرداد 58 به مناسبت روز قدس انتشار یافت.
حال با توجه به ماهیت این گروه ها که بر خلاف جنبش،تضاد عمده آنان با ارتجاع بوده و اتحاد تاکتیکی با لیبرال ها را می پذیرفتند و حتی برخی از آنان حاج سید جوادی را که اساساً خود یک لیبرال است پذیرفته اند وبدین سبب مشخص می شود که جنبش یا بینش سیاسی درست نداشته و یا آنکه از صداقت به دور بوده و در پی کسب قدرت برآمده است. زیرا مسئله از دو حال خارج نیست یا جنبش واقعاً از ماهیت این گروهها بیخبر بوده است که در این صورت ضعف بینش سیاسی جنبش، کاملاً آشکار است و یا آنکه جنبش با علم و اطلاع از ماهیت این عناصر و جریانات برای جلوگیری از منزوی شدن خود و شراکت در قدرت سیاسی به دست آمده با این گروه ها اتحاد کرده است که این موضعی صرفاً فرصت طلبانه و به دور از صداقت است که به نظر ما با توجه به مهارتی که جنبش در تحلیل حوادث و جریانات گوناگون برای خود قائل است همان شقّ دوم درستتر مینماید.
نام
نام خانوادگي
نشاني پست الكترونيكي
متن
هدف اصلي اين سايت اين است كه از اين ستارگان گمنام آسمان دانشگاه ها، الگوسازي كند؛ تا جايي كه فضاي كل دانشگاه را در بر بگيرد و ياد و خاطر آنان را جاودانه سازد.
امير حسين پور
پوريا خوشنام
غلامرضا بامدي
حسين زينال زاده
دانيال رضازاده
مجيد يوسفي كينچاه
فرهنگ جهاد و شهادت، فرهنگي است كه بدنه دانشجويي براي رسيدن به آرمان هاي بلند به آن نيازمند است. اين فرهنگ كه از آن به مديريت جهادي تعبير مي شود، كارهاي بزرگي را به انجام رسانده و فضاي آموزش عالي نيازمند چنين نگاهي است.
زنده نگه داشتن ياد دانشجويان شهيد كه اقدامات بزرگي انجام داده اند و الگوسازي از آنها مي تواند به جريان هاي دانشجويي كشور جهت دهي كند؛ زيرا هر يك از اين شهداي دانشجو در عرصه هاي مختلف با وجود سن و سال كم آدم هاي ويژه اي بودند و سرفصل اتفاقات خوبي شده اند، به همين دليل با برگزاري اين كنگره ها سعي داريم اين شهدا را معرفي و از آنها الگوسازي كنيم.
هدف اصلي اين كنگره اين است كه از اين ستارگان آسمان گمنام دانشگاه ها الگوسازي كند؛ بايد تلاش كنيم تا اين كنگره امسال فضاي كل دانشگاه را در بر بگيرد.
وزارت علوم،تحقيقات و فناوري با همكاري ساير نهادهاي مسئول در حوزه هاي دانشگاه و دفاع مقدس با دبيري سازمان بسيج دانشجويي، كنگره ملي شهداي دانشجو را در سه سطح كشوري، استاني و دانشگاهي برگزار مي نمايد، چندان به دنبال كارهاي نمايشي نيستيم و مي خواهيم اين اتفاق در كف دانشگاه ها بيفتد و بدنه دانشجويي را درگير كند. همچنين تصميم داريم برنامه اي طراحي كنيم تا طي آن جمعيت زيادي از بدنه دانشجويي يعني حدود ۵۰۰ هزار نفر تا يك ميليون نفر به ديدار خانواده هاي شهدا بروند.
با تحقيقاتي كه انجام شده است متوجه شده ايم بانك اطلاعاتي جامعي در مورد شهداي دانشجو در كشور وجود ندارد، از اين رو سعي كرديم اين بانك اطلاعاتي را ايجاد كنيم؛ تا امروز اطلاعات نزديك به ۴۵۰۰ نفر از شهداي دانشجو گردآوري شده است.
در اين كنگره ۳۲ عنوان كتاب تدوين و چاپ مي شود، استفاده از وصيت نامه شهدا، توليد فيلم مستند شهداي دانشجو، توليد موسيقي حماسي، توليد نرم افزار چند رسانه اي درباره دانشجوياني كه فرمانده اي دفاع مقدس را برعهده داشتند و طرح «هر شهيد دانشجو يك وبلاگ» از ديگر برنامه هاي اين كنگره است.