صفحه اول
اخبار
جستجوي شهدا
توليدات كنگره
درباره ما
ارتباط با ما
استان
استان آذربايجان شرقي
استان آذربايجان غربي
استان اردبيل
استان اصفهان
استان البرز
استان ايلام
استان بوشهر
استان تهران
استان چهارمحال و بختياري
استان خراسان جنوبي
استان خراسان رضوي
استان خوزستان
استان زنجان
تهران بزرگ
بازگشت به استان
مهدي رجب بيگي
نام پدر :
محمد
دانشگاه :
دانشگاه تهران
مقطع تحصيلي :
كارشناسي ارشد
رشته تحصيلي :
راه و ساختمان
مكان تولد :
دامغان (سمنان)
تاريخ تولد :
1336/05/02
تاريخ شهادت :
1360/07/05
مكان شهادت :
تهران
زندگي نامه
خاطرات
وصيت نامه
آثار
نامه
اسناد شهيد
عكس
صوت و فيلم
مقاله سياسي شهيد مهدي رجب بيگي(يكي به ميخ يكي به نعل)
حمایت جنبش از امام نیز حمایتی سیاسی است و جنبش کوشش بسیاری به خرج میدهد تا اولاً خط امام را یک خط صرفاً سیاسی معرفی نموده و ثانیاً هیچ یک از جریانات حاکم را در طیف نیروهای خط امام جای ندهد. جنبش به جای آن که معیار اصلی حمایت از خط امام را ولایت فقیه بداند و یا لااقل اگر نمیداند صریحاً مواضع خود را ذکر کند مرتب خود را به این در و آن در می زند تا شاید یک جوری قضیه را ماستمالی کند. جنبش تضاد را قبول دارد اما برای آن تعریف خاصی دارد .جن و روح را قبول دارد اما برای آن تعریف خاصی دارد. توحید و نبوت را قبول دارد اما برای آن تعریف خاصی دارد. شیطان را قبول دارد اما برای آن تعریف خاصی دارد. در زمینههای اجتماعی هم خط امام را قبول دارد اما آن طور که خود تعریف میکند. سپاه را قبول دارد اما برخی اعمال سپاه را کار سپاه نمیداند !جهاد را قبول دارد اما فکر می کند که فلان عمل حتماً کار جهاد نبوده و قشریون آن کار را انجام دادهاند! مجلس را قبول دارد اما فقط بعضی از اعمال و مصوّبات آن را، بقیه چیزها را هم به همین ترتیب و حقیقت آن است که جنبش تاکنون در هیچ موردی با صراحت و قاطعیّت اظهار نظر ننموده و همواره می کوشیده راه گریزی را باز نگاه دارد .حتی در رفراندوم مربوط به قانون اساسی نیز جنبش پیرو خط امام با آنکه امام قانون اساسی را ضدّ اسلامی ندانستند و صراحتاً به آن رای آری دادند، جنبش با اکراه و از سر صدقه و با هزار منت اظهار داشت که در رفراندوم شرکت میکند تا هم از مزایای شرکت در رفراندوم در آینده بهرهمند شود و هم آن که روشنفکرانه بتواند بگوید که به علت جوّ سیاسی و خلاصه با زور رای داده است و در کمتر موردی است که جنبش نظر صریح ابراز داشته و در مواردی هم که اشتباهاً موضعِ نسبتاً صریح گرفته موجب دردسر برایش شده است و بلافاصله با یک چپ روی سعی در جبران مافات نموده است. به عنوان مثال زمانی که حمله جناح بنیصدر بر روحانیت خط امام (بهشتی، خامنه ای، رفسنجانی) بالا گرفت و بیم آن می رفت که جناح خط امام یا به قول جنبش، قشریون سرنگون شود. جنبش در سرمقاله خود اظهار داشت که این روحانیون کلاً در خط امام جای میگیرند اما اشتباهات فراوانی هم داشته و دارای روحیه انحصارطلبی و قشریگری میباشند. همین موضع دست و پا شکسته نیمچه صریح سبب شد تا جنبش از سوی هواداران خود مورد سئوال قرار گیرد و ناگزیر در هفته بعد دست به اتّخاذ یک سری مواضع تندروانه زد بهطوری که صدای حزب توده نیز در آمد و از جنبش خواست که دچار چپ روی نشود.
در هر صورت چنان چه این امت،مختصر صداقتی داشته باشد و بخواهد آن را به اثبات رساند آن چه باید انجام دهد تا از این پس در خطّ اصولیتری حرکت نماید آن است که اولاً دست از سیاسی کاری برداشته و بیشتر روی مبانی مکتبی تکیه نماید و اگر به راستی خطّ امام را قبول دارد ،صراحتاً اعلام دارد که در خط اسلام و فقاهت حرکت مینماید و از توجیه و تاویل خط امام و «نومن ببعض و نکفر ببعض» جداً پرهیز نماید. یا لااقل موضع خود را روشن نماید. دوماً: جنبش باید پوسته روشنفکری دور خود را شکسته و به میان مردم آمده و از آنها درس بگیرد تا در ضمن از این همه ذهنگرایی و تئوری بافی و منفیبافی هم جدا شده و به راستی در خط حرکت مردم قرار گیرد. جنبش باید هم اینک با تشکیل یک کنگره محافل مختلف خود را جمع کرده و از خود انتقاد نماید تا بتواند مواضع روشنتری اتخاذ نماید. امروز دیگر وضعیت با سابق فرق میکند و جنبش نمیتواند همچنان مواضعِ کجدار و مریز خود را حفظ نماید. حقیقت آن است که جنبش تا وقتی در همین خط فعلی حرکت میکند خود مواضعش لیبرالی است و این نکتهای است که جنبش ضد لیبرال سخت باید بدان توجه نماید و از هرگونه تذبذب در موضعگیریها خودداری نماید وگرنه خود نیز به سرنوشت لیبرالها دچار خواهد شد و این مسئله اینک از ضرورتی تام برخوردار است چرا که امروز دیگر با رفتن لیبرالها همچنان به بهانهجویی و بامبول در آوردن وقت را گذراندن چیزی نصیب جنبش نخواهد کرد و امروز جامعه ما در وضعیتی قرار دارد که بایستی با کار و عمل و به راستی پیرو خط امام بودن انقلاب را به پیش برد و تکلیف خود را با مردم مسلمان و انقلاب اسلامی مشخص نماید، مسلماً اتخاذ مواضع لیبرالی در شرایط فعلی سودی به حال جنبش نخواهد داشت.
نام
نام خانوادگي
نشاني پست الكترونيكي
متن
هدف اصلي اين سايت اين است كه از اين ستارگان گمنام آسمان دانشگاه ها، الگوسازي كند؛ تا جايي كه فضاي كل دانشگاه را در بر بگيرد و ياد و خاطر آنان را جاودانه سازد.
امير حسين پور
پوريا خوشنام
غلامرضا بامدي
حسين زينال زاده
دانيال رضازاده
مجيد يوسفي كينچاه
فرهنگ جهاد و شهادت، فرهنگي است كه بدنه دانشجويي براي رسيدن به آرمان هاي بلند به آن نيازمند است. اين فرهنگ كه از آن به مديريت جهادي تعبير مي شود، كارهاي بزرگي را به انجام رسانده و فضاي آموزش عالي نيازمند چنين نگاهي است.
زنده نگه داشتن ياد دانشجويان شهيد كه اقدامات بزرگي انجام داده اند و الگوسازي از آنها مي تواند به جريان هاي دانشجويي كشور جهت دهي كند؛ زيرا هر يك از اين شهداي دانشجو در عرصه هاي مختلف با وجود سن و سال كم آدم هاي ويژه اي بودند و سرفصل اتفاقات خوبي شده اند، به همين دليل با برگزاري اين كنگره ها سعي داريم اين شهدا را معرفي و از آنها الگوسازي كنيم.
هدف اصلي اين كنگره اين است كه از اين ستارگان آسمان گمنام دانشگاه ها الگوسازي كند؛ بايد تلاش كنيم تا اين كنگره امسال فضاي كل دانشگاه را در بر بگيرد.
وزارت علوم،تحقيقات و فناوري با همكاري ساير نهادهاي مسئول در حوزه هاي دانشگاه و دفاع مقدس با دبيري سازمان بسيج دانشجويي، كنگره ملي شهداي دانشجو را در سه سطح كشوري، استاني و دانشگاهي برگزار مي نمايد، چندان به دنبال كارهاي نمايشي نيستيم و مي خواهيم اين اتفاق در كف دانشگاه ها بيفتد و بدنه دانشجويي را درگير كند. همچنين تصميم داريم برنامه اي طراحي كنيم تا طي آن جمعيت زيادي از بدنه دانشجويي يعني حدود ۵۰۰ هزار نفر تا يك ميليون نفر به ديدار خانواده هاي شهدا بروند.
با تحقيقاتي كه انجام شده است متوجه شده ايم بانك اطلاعاتي جامعي در مورد شهداي دانشجو در كشور وجود ندارد، از اين رو سعي كرديم اين بانك اطلاعاتي را ايجاد كنيم؛ تا امروز اطلاعات نزديك به ۴۵۰۰ نفر از شهداي دانشجو گردآوري شده است.
در اين كنگره ۳۲ عنوان كتاب تدوين و چاپ مي شود، استفاده از وصيت نامه شهدا، توليد فيلم مستند شهداي دانشجو، توليد موسيقي حماسي، توليد نرم افزار چند رسانه اي درباره دانشجوياني كه فرمانده اي دفاع مقدس را برعهده داشتند و طرح «هر شهيد دانشجو يك وبلاگ» از ديگر برنامه هاي اين كنگره است.