داريوش رضايي نژاد
نام پدر : غلامرضا
دانشگاه : صنعتي خواجه نصير
مقطع تحصيلي : دكترا
رشته تحصيلي : برق
مكان تولد : روستاي قدح آبدانان (ايلام)
تاريخ تولد : 1356/11/29
تاريخ شهادت : 1390/05/01
مكان شهادت : تهران
عمليات : ترور توسط عوامل سرويس جاسوسي اسرائيل
مصاحبه با والدين شهيد داريوش رضايي نژاد
راوي : والدين شهيد

نام و نام خانوادگي پدر شهيد: غلامرضا رضایی نژاد

مدرك تحصيلي:سوم راهنمایی

شغل: پاسدار بازنشته

3.نام و نام خانوادگي مادر شهيد: زکیه ثمری

مدرك تحصيلي:ابتدایی

شغل: خانه دار

دوره پيش از تولد و تولد شهيد:


1.چه خاطرات خاصي از دوران قبل از تولد شهيد داريد؟

اسم داریوش را قبل از تولدش انتخاب کردم. می دانستم بچه پسر است و بی صبرانه منتظر تولدش بودیم.



2.وضعيت اقتصادي خانواده شما در آن زمان چگونه بود؟

وضعیت متوسطی داشتیم و در روستا زندگی می کردیم.




3.چه خاطره اي درباره تولد شهيد داريد؟

مادرش همیشه به خوبی از تولد داریوش یاد می کند.خیلی راحت و بدون درد سر بدنیا آمد. در منزل با حضور مامای محلی و هیچ کس اذیت نشد.




4.خانواده تا چه اندازه به اعتقادات مذهبي پايبند بوده و هستند؟

ما خانواده ای مذهبی بوده ایم و هستیم.نماز و روزه در خانواده وظیفه ی اصلی و شرعی هرکسی است و داریوش و بقیه فرزندانم همیشه واجبات را به جا می آوردند و داریوش موذن در مسجد جامع آبدانان بود و جزء هیئت زنجیر زنان ماه محرم بود.




5. به طور كلي جو سياسي حاكم بر خانواده در آن زمان چگونه بود؟ آيا اعضاي خانواده داراي گرايشات سياسي خاصي بودند؟

جو سیاسی در خانواده فقط متمایل به اسلام و جمهوری اسلامی و ولایت فقیه بوده و هست.




دوره خردسالي(تولد تا 6 سالگي)


6.شهيد دوران كودكي را چگونه گذرانده است؟ خاطراتي از آن دوران را بيان كنيد.

داریوش از همان دوران کودکی بسیار باهوش و علاقه مند به درس و مطالعه بود.یادم است در سن سه سالگی برای ثبت نام خواهرش رفتیم مدرسه داریوش اصرار داشت که ایشان هم ثبت نام شوند ولی مدیر مدرسه توجیه اش کرد که سنش کم است و باید به مهد برود.





7.معمولا اوقات فراغت خود را چگونه مي گذراند؟ ( بازي، كمك به والدين و .....)

کتاب قصه زیاد می خواند.بازی هم می کرد کارهای خانه را هم تا جایی که به ایشان محول می شد انجام می داد.




8.آيا بيشتر وقت ها در خانه بود يا در بيرون خانه؟ كجا؟

بیشتر در منزل مشغول بازی یا خواندن کتاب بود و با توجه به اینکه بنده در جبهه حضور داشتم در کارهای خانه به مادرش کمک می کرد و کارهای بیرون را انجام می داد.




10. به چه نوع بازي هايي علاقه داشت؟

فوتبال و بازی های محلی را دوست داشتند.




11.با چه كسي ارتباط نزديك تري داشت (مادر، پدر، خواهر، برادر، عمو و ....)؟ چرا؟

با همه خوب بود. روابط اجتماعی خوب داریوش شهره خاص و عام بود.پدر و مادر را خیلی دوست داشتند و همیشه احترام زیادی می گذاشتند.




12.در مقايسه با ديگر كودكان شما، كودك آرام و ساكتي بود يا پر جنب و جوش و فعال؟

آرام بود ولی فعالیت های علمی مناسب و بموقع هم داشت.




13چه خاطرات ديگري از آن دوران به ياد داريد؟

داریوش بسیار شجاع بود و زود مستقل شد 3 سال که داشت می رفت مهد، فاصله مهد تا منزل ما زیاد بود ولی داریوش این مسیر را تنها می رفت و می آمد.



دوره كودكي (شش تا يازده سالگي – دوره ابتدايي)


14.آيا در همان خانه و محل قبلي زندگي مي كرديد؟ وضعيت اقتصادي شما چگونه بود؟ از لحاظ مذهبي و سياسي چطور؟

تغیرمکان دادیم،وضعیت متوسطی داشتیم تغییری در اعتقادات ما ایجاد نشد.




15.مختصري درباره نحوه ورودش به مدرسه ابتدايي توضيح دهيد (علاقه به مدرسه، امتناع از رفتن به مدرسه و ...)؟

بسیار علاقه مند به مدرسه رفتن بود.روز ورودش به مدرسه را هیچ کس فراموش نمی کند روز شماری می کرد.




16. در چه مدرسه يا مدارسي تحصيل مي كرد؟ نام مدرسه: دانش شهرستان: آبدانان

سال شروع: 63/6/1 سال اتمام 73/6/30




17. در مورد انجام تكاليف درسي اش تا چه حد منظبط و دقيق بود؟ چه خاطره­اي به ياد داريد؟

بسیار منضبط و منظم بود.قبل از هر کاری به انجام تکالیفش اهمیت می داد دفتر تکالیفش بسیار مرتب و تمیز بود.



18.در آن سنين روابطش با كودكان ديگر، دوستان و همبازي­هايش چگونه بود؟

با همه صمیمی و دوستی مهربان بود.




19.معمولا اوقات فراغت خود را چگونه مي گذراند؟ (تماشاي تلويزيون، بازي، خواندن كتاب داستان و ...)

برای تمام کارهایش برنامه ریزی داشت و تلویزیون و بازی و مطالعه را در برنامه اش داشت.




20.به لحاظ شخصيتي و رفتاري چه تفاوتي با ديگر كودكان شما داشت؟

بسیار با گذشت و مهربان بود.




21.وضعيت تحصيلي و نمرات شهيد در دوران ابتدايي چگونه بود؟

همیشه شاگرد اول بود،خیلی کم نمره کمتر از 20 داشت.




22.علاقمندي شهيد نسبت به مسائل ديني و اعتقاديچگونه بود؟ آيا شهيد در اين دوران فعاليت هاي مذهبي ( اعم از حفظ و يا روخواني قرآن و ...) خاصي انجام مي دادند؟

به مسائل دینی علاقه مند بود قرآن می خواند و در مسابقات نهج البلاغه و احکام مقام استانی داشت.




دوران نوجواني (يازده تا هجده سالگي – دوره راهنمايي و دبيرستان)



23.آيا در همان خانه و محل قبلي زندگي مي كرديد؟ وضعيت اقتصادي شما چكونه بود؟

بله در همان مکان زندگی می کردیم و وضعیت اقتصادی ما بهتر شده بود.



24. در اين سنين شهيد به چه كاري مشغول بود؟

درس می خواند دانش آموز بود.




28.در چه مدرسه (راهنمايي) يا دبيرستان تحصيل كرد؟

الف) نام مدرسه: شهید رجایی شهرستان/روستا: آبدانان


ب) نام دبيرستان: امام (ره) شهرستان/ آبدانان




29. چنانچه در دوران راهنمايي و يا دبيرستان ترك تحصيل نموده يا محل تحصيل خود را تغيير داده، علت را ذكر نماييد.

در دوران راهنمایی مقطع دوم را به صورت جهشی خواند.




30. وضعيت درسي او چگونه بود؟

بسیار خوب بود و همچنا.ن شاگرد اول کلاس بود.




31 آيا شهيد در آن زمان شاغل بودند؟ آگر شاغل بودند عنوان شغلشان را ذكر بفرماييد.

خیر.



32. در آن دوران اوقات فراغت خود را بيشتر به چه كاري مي گذراندند؟ ( ورزش، مسجد، سينما و ...)

ورزش می کردند و در مسجد فعالیت داشتند.




33.بيشتر چه نوع كتاب هايي را مطالعه مي كردند؟ (مذهبي، هنري، علمي، تاريخي و ...)

تقریبا همه نوع کتابی مطالعه می کردند و در زمینه های مختلف اطلاعات خوبی داشتند.




34. وي‍ژگي هاي بارز شخصيتي ايشان را در آن زمان نام ببريد.

بسیار مردم دار اهل مطالعه و پژوهش بودند.



35. روابط او با افراد خانواده و اطرافيان از جمله دوستان و همسايگان چگونه بود؟ نظرشان راجع به شهيد چه بود؟ چه خاطره اي در اين خصوص به ياد داريد؟

رابطه اش خیلی خوب بود و برای همه احترام قائل بودند. یکی از بارزترین خصوصیات ایشان احترام به خانواده و اقوام بود به شهدا احترام ویژه داشتند همیشه سرود از خون جوانان وطن ... را زمزمه می کردند.




36.با توجه به حساس بودن اين دوره، عامل نگران كننده اي در رفتار و منش ايشان به وجود نيامده بود كه در صدد اصلاح آن برآييد؟

خیر.




37 بيشتر اوقات خود را در منزل مي گذراند يا خارج از منزل؟ اگر خارج از منزل در كجا و به چه كاري مشغول بودند؟

در منزل به مطالعه و انجام کارهای خود و خانواده می پرداخت و در منزل هم کارهای منزل را انجام می دادند برای تدریس به بعضی از همکلاسی هایش به بیرون می رفتند.



38. به چه كساني علاقه داشت؟ چرا؟

به پدر و مادر خیلی علاقه داشتند و به افراد صادق و درستکار خیلی علاقه مند بودند.




39. از چه كساني خوشش نمي آمد و از انها دوري مي كرد؟ چرا؟

از افراد دروغگو متنفر بودند چون اعتقاد داشتند که این افراد به هیچ چیز پایبند نیستند.




40.چه مواردي موجب عصبانيت وي مي گشت؟ در هنگام عصبايت چه عكس العملي از خود نشان مي داد؟

از غیبت کردن در جمع بسیار عصبانی می شدند که اگر امکان داشت فرد را هدایت می کرد و اگر شرایط را لازم نمی دید جمع را ترک می کرد.




41. در انتخاب دوست چه معيار هايي را در نظر مي گرفت؟

از نظر اخلاقی و خانوادگی سالم باشند و اهل درس و مطالعه باشند




دوره جواني (18 سالگي تا ازدواج – ديپلم به بعد)


46. مشخصات دانشكده و دانشگاه محل تحصيل

دانشگاه محل تحصيل: شیخ بهایی

استان /شهر محل تحصيل : شاهین شهر اصفهان

رشته تحصيلي: برق الکترونیک مقطع تحصيلي: کارشناسی

شهر محل تحصيل: شاهین شهر سال ورود به دانشگاه مهر73


47:در صورتيكه در حين تحصيل شاغل بودند، عنوان شغل شان را ذكر نماييد.

خیر



48 فعاليت هاي علمي و پژوهشي(مقاله، تحقيق، ترجمه):

تهیه مقالات علمی و انجام تحقیقات دانشگاهی فراوان




49. آيا خدمت سربازي را گذرانده بودند؟ زمان شروع و خاتمه و نام يگان خدمتي را ذكر نماييد.

خیر




50.آيا در مورد آرزوهايش با شما صحبت مي كرد؟ چه آرزو خواسته هايي داشت؟ بزرگترين آرزوي وي چه بود؟

یکی از آرزوهایش پیشرفت تحصیلی خود و دیگر جوانان شهرستان آبدانان بود و آرزو داشت روزی برای پیشرفت و رفع محرومیت آبدانان اقداماتی انجام دهد.



دوره ازدواج و تشكيل خانواده


53.شهيد به ازدواج هم فكر مي كرد؟ ديدگاه او نسبت به ازدواج چه بود؟

بله تشکیل خانواده برایش مهم بود.




54. چگونه به فكر ازدواج افتاد؟

بعد از فارغ التحصیل شدن مشغول کار شد مسکن و ماشین تهیه نمود و تصمیم به ازدواج گرفت.



55. معيارهاي او براي انتخاب همسر چه بودند؟

سلامت اخلاقی همسر و خانواده اش برایش مهم بود.



56.نحوه آشنايي ايشان با همسرشان چگونه بود؟

در دانشگاه



57.مراسم عقد و ازدواج چگونه برگزار شد؟

ساده و بدون زرق و برق.



58.پس از ازدواج چگونه و در كجا زئدگي مي كرد؟

در تهران مشغول زندگی شدند.



59.رابطه او با همسرش چگونه بود؟ چه خاطراي در اين خصوص به ياد داريد؟

خیلی خوب بود و به همسرش احترام فراوانی می گذاشت.



60.رابطه­ ي او با خانواده همسرش چگونه بود؟اگر نكته خاصي در اين مورد به ذهنتان مي رسد آن را ذكر نماييد.

بسیار خوب بود و همیشه به عنوان پدر و مادرش به آن ها نگاه می کرد.

نام
نام خانوادگي
نشاني پست الكترونيكي
متن

هدف اصلي اين سايت اين است كه از اين ستارگان گمنام آسمان دانشگاه ها، الگوسازي كند؛ تا جايي كه فضاي كل دانشگاه را در بر بگيرد و ياد و خاطر آنان را جاودانه سازد.

فرهنگ جهاد و شهادت، فرهنگي است كه بدنه دانشجويي براي رسيدن به آرمان هاي بلند به آن نيازمند است. اين فرهنگ كه از آن به مديريت جهادي تعبير مي شود، كارهاي بزرگي را به انجام رسانده و فضاي آموزش عالي نيازمند چنين نگاهي است.

زنده نگه داشتن ياد دانشجويان شهيد كه اقدامات بزرگي انجام داده اند و الگوسازي از آنها مي تواند به جريان هاي دانشجويي كشور جهت دهي كند؛ زيرا هر يك از اين شهداي دانشجو در عرصه هاي مختلف با وجود سن و سال كم آدم هاي ويژه اي بودند و سرفصل اتفاقات خوبي شده اند، به همين دليل با برگزاري اين كنگره ها سعي داريم اين شهدا را معرفي و از آنها الگوسازي كنيم.
هدف اصلي اين كنگره اين است كه از اين ستارگان آسمان گمنام دانشگاه ها الگوسازي كند؛ بايد تلاش كنيم تا اين كنگره امسال فضاي كل دانشگاه را در بر بگيرد.
وزارت علوم،تحقيقات و فناوري با همكاري ساير نهادهاي مسئول در حوزه هاي دانشگاه و دفاع مقدس با دبيري سازمان بسيج دانشجويي، كنگره ملي شهداي دانشجو را در سه سطح كشوري، استاني و دانشگاهي برگزار مي نمايد، چندان به دنبال كارهاي نمايشي نيستيم و مي خواهيم اين اتفاق در كف دانشگاه ها بيفتد و بدنه دانشجويي را درگير كند. همچنين تصميم داريم برنامه اي طراحي كنيم تا طي آن جمعيت زيادي از بدنه دانشجويي يعني حدود ۵۰۰ هزار نفر تا يك ميليون نفر به ديدار خانواده هاي شهدا بروند.

با تحقيقاتي كه انجام شده است متوجه شده ايم بانك اطلاعاتي جامعي در مورد شهداي دانشجو در كشور وجود ندارد، از اين رو سعي كرديم اين بانك اطلاعاتي را ايجاد كنيم؛ تا امروز اطلاعات نزديك به ۴۵۰۰ نفر از شهداي دانشجو گردآوري شده است.

در اين كنگره ۳۲ عنوان كتاب تدوين و چاپ مي شود، استفاده از وصيت نامه شهدا، توليد فيلم مستند شهداي دانشجو، توليد موسيقي حماسي، توليد نرم افزار چند رسانه اي درباره دانشجوياني كه فرمانده اي دفاع مقدس را برعهده داشتند و طرح «هر شهيد دانشجو يك وبلاگ» از ديگر برنامه هاي اين كنگره است.