محمد مهرآور
نام پدر : خدارحيم
مقطع تحصيلي : كارداني
رشته تحصيلي : آموزش و پرورش ابتدايي
مكان تولد : روستاي بقرآباد (اردبيل)
تاريخ تولد : 1342/12/10
تاريخ شهادت : 1365/11/06
مكان شهادت : شلمچه
عمليات : كربلاي 5

زندگينامه شهید از زبان مادر ایشان

بعد از تولد اولین فرزندم یعنی خواهر شهید همه ی نوزادان پسری که به دنیا می آوردم از دنیا می رفتند . آن جا بود که نذر و نیاز می کردیم که فرزند پسری داشته باشیم ، تا اینکه خداوند مهربان محمد را به من عطا فرمود و اگر چه وضعیت مالی خانواده نابسامان بود و زندگی ساده و قانع کننده ای داشتیم و چون عشق و صفا و اتکال به خداوند در خانواده ما موج می زد ، وضع مالی مناسب و نامناسب خیلی برای ما معنا نداشت .

چهره جذاب و دوست داشتنی و حرکات معصومانه فرزند شهیدم محمد و خاطره سکوت و آرامش گل زیبای خلقت الهی همه تلخکامی ها را از بین می برد و همگان را مجذوب خود می کرد . فرزند شهیدم علاقه ی زیادی به مادر و پدرش و خواهر و برادرهایش داشت . خورشید وجود این ستاره پر حرارت کانون گرم و با محبتی در خانه کوچکمان ایجاد کرده بود .

او که در روستای بقرآباد به دنیا آمده بود دوره ی ابتدایی را در مدرسه ی ابتدایی روستایمان گذراند . همیشه در راه مدرسه خواهرش که بزرگتر از او بود برادر خود را همراهی می کرد .محمد کلاس دوم ابتدایی بود و در خانه ما کسی با سواد نبود . روزی شدیدا تب کرد و بیمار شده بود،تا جایی که رمق بلند شدن از رختخواب را نداشت و نمی توانست تکلیف مدرسه خود را بنویسد و از طرفی بسیار حساس بود که به تکالیف مدرسه برسد . با گریه و زاری خواست که از بستر بیماری بلند شود و به انجام تکالیف بپردازد ، تا اینکه برای آرام کردن او خواهرش با اینکه سواد خواندن و نوشتن نداشت تکالیف او را به صورت نقاشی از حروفات نوشت و محمد آرام شد و به خواب رفت .فرزند شهیدم تا کلاس دوم راهنمایی را در روستایمان بقرآباد از توابع اردبیل گذراند و کلاس سوم راهنمایی را در تهران در مدرسه عنصری به صورت شبانه طی کرد تا علاوه بر تحصیل منبع درآمدی برای خانواده خود باشد و مسئولیتی ایفا کند .

دوستان و همکلاسی های فرندم شهید جوید فولادی و چنگیز محمدی و فرض ا... فلاح زادگان بودند که بسیار با هم مهربان و صمیمی بودند . وضعیت تحصیلی محمد در دوره ی راهنمایی بسیار خوب و عالی بود و دوره ی دبیرستان را در هنرستان کشاورزی شهید باهنر اردبیل در سال تحصیلی 60-61 شروع کرد و به خاطر حضور مستمر در جبهه امتحانش را به صورت متفرقه (شرایط رزمندی) می داد .

با رسیدن به دوره ی بلوغ و نوجوانی از زمانی که جنگ و جبهه و امام را با تمام وجودش درک و احساس کرده بود تحولی بزرگ در رفتارش به وجود آمده بود و تنها چیزی که از احساسات او درک می کردیم این بود که شهید دنبال فرصتی بود تا جبهه برود و به رزمندگان اسلام بپیوندد . روحیه عالی ، حالات خاص عرفانی و معنوی کاملا در رفتارش دیده می شد . اهالی روستا و محل از امانت داری و درستکاری او ابراز خوشحالی و احساس شعف می کردند .

بیشتر اوقات فراغت خود را به مطالعه کتاب های مذهبی می پرداخت و کتاب های به یادگار مانده از شهید مربوط به زندگی امامان معصوم (ع) به ویژه درباره ی حضرت مهدی موعود (عج) وهمچنینی صحیفه سجادیه ، قرآن کریم ، نهج البلاغه ، مجلات رشد مومنین و رساله الشیعه می باشد . تواضع و ادب و احترام و شخصیت برجسته ی معنوی شهید موجب شده بود که مهربانی از چشمانش می بارید و به همه دوستان و همسالان خود سفارش می کرد که قدر پدر و مادرشان را بدانند و به خواهر و خواهرزاده هایش سفارش می کرد که حجابشان را حفظ کنند و اسلام را لازمه زندگی می دانست وبه همه افراد فامیل و همنوعان خود عشق می ورزید و مهربان بود و دعوت به نماز و دین و تقوا می کرد . بعد از اتمام تحصیلات دبیرستانی وارد مرکز نربیت معلم شهید بهشتی تبریز شد .

تعداد دوستانش بسیار زیاد بود . روزی که پدرش فوت کرده بود بیش از سی نفر از دوستانش از تبریزبه روستای بقرآباد اردبیل با یک اتوبوس آمده بودند و تک تک محمد را در آغوش کشیدند و گریه می کردند . بعدها هر بار که محمد از جبهه برمی گشت می گفت که دوستانش شهید شده اند و ابراز دلتنگی می کرد که نمی دانم چرا من شهید نمی شوم همیشه از این بابت گریه می کرد .

هدفش شهادت بود . آخرین سال های زندگی فرزندم سراسر معنویتت و خاطره و عروج و عرفان و عشق بود . هر بار که کسی از دوستانش به شهادت می رسیدند ، پوستر و عکس شهید را پیدا می کرد و به دیوار خانه نصب می کرد و دستمالی را جلوی صورتش می گرفت و ساعت ها گریه می کرد و طالب خلوتی بود که به گوشه ای برود و به گریه بپردازد و مناجات کند تا جایی که دیوارهای خانه پر بودند از عکس شهیدان .

انس با قرآن و تلاوت آیات دلنواز آ ن از او انسان وارسته ای ساخته بود ، به طوری که معانی قرآن الهی در عمق جان او نفوذ کرده بود و در برابر مردم محروم و متدین خضوع ویژه ای داشت .او ارشاد جوانان را مهم ترین عامل در جهت پیشبرد اهداف الهی انقلاب می دانست . در میدان ورزش نیز فعالیت چشمگیری داشت . او که دعا و توسل و نماز و نماز جمعه و عشق ائمه اطهار(س) را تنها راه نجات بشر از غرق شدن در دنیا و تفکرات مادی می دانست . همواره دوستان و مخصوصا جوانان را به شرکت در مراسم دعای کمیل و توسل و ندبه و شرکت در نماز جمعه و جماعات و مراسم تشییع پیکر مطهر شهیدان ترغیب می کرد و خود از متقدمان بود .

اوعلاقه وافری داشت که دنبال کسب علم و دانش برود و با آگاهی و دانش بتواند به مردم کشورمان خدمت موثری بنماید و عشق به امام از او سربازی فداکار ساخته بود که نامش را بسیجی می گفتند .او دانشجوی دوره ی تربیت معلم بود . لحنی شیرین داشت و با مهربانی تکلم می کرد و همیشه در کارهای خیر پیش قدم بود و دیگران را به این امر توصیه می کرد ، به جز رضای حق قدم برنمی داشت و نسبت به دنیا علاقه ای نداشت .

شور و شوق به پیوستن به خیل یاران خمینی باعنوان رزمنده بسیجی و سرشار از ایمان و اخلاق در جبهه های حق علیه باطل بود و مشتاقانه قدم در راه شهادت گذاشت و سرانجام در عملیات کربلای 5 سال 1365 در منطقه ی عملیاتی شلمچه که در گردان المهدی بود ، در کنار دریاچه ی نمک زخمی شد و با آلوده کردن هوا توسط دشمن بعثی بر اثر ترکش خمپاره و بمباران هوایی و شیمیایی به وصال حق و آرزوی دیرینه خود یعنی شهادت نائل آمد .



نظرات
تاريخ : 1399/10/23
نظرات : عالي
نام
نام خانوادگي
نشاني پست الكترونيكي
متن

هدف اصلي اين سايت اين است كه از اين ستارگان گمنام آسمان دانشگاه ها، الگوسازي كند؛ تا جايي كه فضاي كل دانشگاه را در بر بگيرد و ياد و خاطر آنان را جاودانه سازد.

فرهنگ جهاد و شهادت، فرهنگي است كه بدنه دانشجويي براي رسيدن به آرمان هاي بلند به آن نيازمند است. اين فرهنگ كه از آن به مديريت جهادي تعبير مي شود، كارهاي بزرگي را به انجام رسانده و فضاي آموزش عالي نيازمند چنين نگاهي است.

زنده نگه داشتن ياد دانشجويان شهيد كه اقدامات بزرگي انجام داده اند و الگوسازي از آنها مي تواند به جريان هاي دانشجويي كشور جهت دهي كند؛ زيرا هر يك از اين شهداي دانشجو در عرصه هاي مختلف با وجود سن و سال كم آدم هاي ويژه اي بودند و سرفصل اتفاقات خوبي شده اند، به همين دليل با برگزاري اين كنگره ها سعي داريم اين شهدا را معرفي و از آنها الگوسازي كنيم.
هدف اصلي اين كنگره اين است كه از اين ستارگان آسمان گمنام دانشگاه ها الگوسازي كند؛ بايد تلاش كنيم تا اين كنگره امسال فضاي كل دانشگاه را در بر بگيرد.
وزارت علوم،تحقيقات و فناوري با همكاري ساير نهادهاي مسئول در حوزه هاي دانشگاه و دفاع مقدس با دبيري سازمان بسيج دانشجويي، كنگره ملي شهداي دانشجو را در سه سطح كشوري، استاني و دانشگاهي برگزار مي نمايد، چندان به دنبال كارهاي نمايشي نيستيم و مي خواهيم اين اتفاق در كف دانشگاه ها بيفتد و بدنه دانشجويي را درگير كند. همچنين تصميم داريم برنامه اي طراحي كنيم تا طي آن جمعيت زيادي از بدنه دانشجويي يعني حدود ۵۰۰ هزار نفر تا يك ميليون نفر به ديدار خانواده هاي شهدا بروند.

با تحقيقاتي كه انجام شده است متوجه شده ايم بانك اطلاعاتي جامعي در مورد شهداي دانشجو در كشور وجود ندارد، از اين رو سعي كرديم اين بانك اطلاعاتي را ايجاد كنيم؛ تا امروز اطلاعات نزديك به ۴۵۰۰ نفر از شهداي دانشجو گردآوري شده است.

در اين كنگره ۳۲ عنوان كتاب تدوين و چاپ مي شود، استفاده از وصيت نامه شهدا، توليد فيلم مستند شهداي دانشجو، توليد موسيقي حماسي، توليد نرم افزار چند رسانه اي درباره دانشجوياني كه فرمانده اي دفاع مقدس را برعهده داشتند و طرح «هر شهيد دانشجو يك وبلاگ» از ديگر برنامه هاي اين كنگره است.