محمدرضا نوربهشت
نام پدر : اکبر
دانشگاه : مركز تربيت معلم تهران
مقطع تحصيلي : كارشناسي
رشته تحصيلي : پرورشی
مكان تولد : اراك (مركزي)
تاريخ تولد : 1338/02/28
تاريخ شهادت : 1361/07/10
مكان شهادت : سومار

شهید محمدرضا نوربهشت سومین فرزند خانواده به تاریخ ۲۸ اردیبهشت ماه ۱۳۳۸ دیده به جهان گشود، از همان روزهای نخستین کودکی بسیار ساکت، سالم و با نشاط بود، سادگی و صداقت وی از همان کودکی یک خصوصیت بارز و چشمگیر بود. در کودکی زنانی که دسته های عزاداری از جلوی درب خانه می گذشت، گریه کنان می خواست که همراه آنان برود ولی کوچکتر از این حرف ها بود. قطرات اشک بر گونه هایش می غلطيد و دست های خود را مانند عزاداران روی سینه های کوچکش می کوبید و این اولين پیمان عشق او با سرور شهدان حسین بن على (ع) بود.

شهید محمدرضا، دوران مدرسه خود را در اراک گذرانیده و از خصوصيات او در این زمان این بود که گاهي اوقات دفتر و دیگر لوازم خود را به دوستان و همکلاسانش که از لحاظ مادی ضعیف بودند می بخشید و وقتی که از وی سوال می شد فقط قضيه را برای مادرش تعریف می کرد.

دوران ابتدایی به زودی سپری شد و دوران نوی در زندگی وی یعنی دبیرستان باز شد، جنب وجوش و تحرک زیاد او موجب زبانزد همگان شده بود و از خصوصیات دیگرش این که خیلی زود در دل ها جا باز می کرد و همین امر باعث دوستی او با بسیاری از برادران شده بود.

در اوان جوانی مانند هر جوان دیگر به دنبال هدف می گشت ولی در آن سال های خفقان رژیم گذشته راه را بر عاشقان حسین و مکتب شهادت بسته بودند و نیز به همین دلیل در عین پاکی به ورزش روآورد و در تمام زمینه های ورزشی فعالیت داشت (فوتبال، هندبال، بسکتبال) طولی نکشید که از لحاظ اخلاقی و تخصصی در ورزش انتخاب استان شد وی می گفت بایستی در ورزش و ورزشکاران تحولی صورت گیرد و ورزش در خدمت انقلاب و ورزشکار ورزش را وسیله ای برای تعالی خود بداند به هدف.

محمدرضا از همان آغاز شیفته و عاشق امام بت شکن خمینی عزیز بود و مرجع تقلید خود را امام قرار داد. همیشه و در همه حال امر به معروف و نهی از منکر را فراموش نکرد و حتی جدیت می کرد در زمان انقلاب از جمله کسانی بود که راهپیمایی راه می انداخت و اعلامیه های امام را پخش می کرد. در این امر چندین بار جانش نیز به خطر افتاد. در همین موقع بود که برادران محل را در مسجد جمع کرده و با چوب دستی و دیگر وسائل اولیه نگهبانی می دادند.

تا این که انقلاب اسلامی به ثمر نشست. در سال ۱3۵۸ موفق به اخذ دیپلم شد و طولی نکشید که به خدمت سربازی فرا خوانده شد. در زمان سربازی مدتی پدافند هوایی مجلس شورای اسلامی را با دیگر برادران سرباز به عهده داشت و درست در همین زمان بود که بنی صدر خائن زیر سوال کشیده شده بود و در مجلس با پیگیری خاص مسائل مجلس را تعقیب می کرد و منتظر عزل بنی صدر بود و زمانی که این موفقیت به دست آمد چهره محمد رضا مانند برگ گلی باز شده بود.

شهید محمدرضا چندین بار به جبهه اعزام شده بود ولی می گفت در خدمت سربازی نتوانسته ام دینم را نسبت به اسلام ادا کنم. پس از اتمام خدمت به جهاد سازندگی دعوت شد. چندین بار نیز از طریق جهاد عزم جبهه نمود ولی مسئولین جهاد او را قانع نمودند که وجودش در پشت جبهه لازم تر است. طولی نکشید که محمدرضا با شرکت در آزمون سراسری تربیت معلم دوره شهید رجایی و باهنر شرکت جسته و در رشته پرورشی قبول شد. او می گفت یک معلم باید همانند یک امام باشد، برای شاگردان و جامعه اش حدود ۶ الی ۷ ماه در تربیت معلم تهران مشغول تحصیل بود تا این که در پایان دوره به اتفاق تعدادی دیگر از برادران دانشجو عازم جبهه نمودند. در ۹ مرداد ماه ۱۳۶۱ به جبهه های نبرد حق عليه باطل اعزام شده و پس از دو ماه و اندی در واحد آر پی جی 7 در عملیات ظفرمندانه مسلم بن عقيل شرکت جسته و در تاریخ 10/7/61 به درجه رفيع شهادت نائل آمد، به نقل قول یکی از همسنگران شهید محمدرضا او پس از اصابت ترکش در لحظاتی که به لقاء الله پیوسته، در تشنگی عجیبی به سر می برده، همسنگر آن عزیز برای شهید محمد رضا آب می آورد. او از نوشیدن آب امتناع ورزیده، با زبانی گرفته می گوید می خواهم مثل امام حسین (ع) و اصحابش با لب تشنه از این دنیا بروم تا نزد امام حسین (ع) روسپید بوده و از آن ها زیاد خجالت نکشم.

او و دیگر همرزمانش همانند مسلم بن عقبل مردانه جنگیدند و شربت شهادت را به جان نوشیدند.


نظرات
نام : مريم احمدي
تاريخ : 1399/05/14
نظرات : روحت شاد مرد بزرگ
نام
نام خانوادگي
نشاني پست الكترونيكي
متن

هدف اصلي اين سايت اين است كه از اين ستارگان گمنام آسمان دانشگاه ها، الگوسازي كند؛ تا جايي كه فضاي كل دانشگاه را در بر بگيرد و ياد و خاطر آنان را جاودانه سازد.

فرهنگ جهاد و شهادت، فرهنگي است كه بدنه دانشجويي براي رسيدن به آرمان هاي بلند به آن نيازمند است. اين فرهنگ كه از آن به مديريت جهادي تعبير مي شود، كارهاي بزرگي را به انجام رسانده و فضاي آموزش عالي نيازمند چنين نگاهي است.

زنده نگه داشتن ياد دانشجويان شهيد كه اقدامات بزرگي انجام داده اند و الگوسازي از آنها مي تواند به جريان هاي دانشجويي كشور جهت دهي كند؛ زيرا هر يك از اين شهداي دانشجو در عرصه هاي مختلف با وجود سن و سال كم آدم هاي ويژه اي بودند و سرفصل اتفاقات خوبي شده اند، به همين دليل با برگزاري اين كنگره ها سعي داريم اين شهدا را معرفي و از آنها الگوسازي كنيم.
هدف اصلي اين كنگره اين است كه از اين ستارگان آسمان گمنام دانشگاه ها الگوسازي كند؛ بايد تلاش كنيم تا اين كنگره امسال فضاي كل دانشگاه را در بر بگيرد.
وزارت علوم،تحقيقات و فناوري با همكاري ساير نهادهاي مسئول در حوزه هاي دانشگاه و دفاع مقدس با دبيري سازمان بسيج دانشجويي، كنگره ملي شهداي دانشجو را در سه سطح كشوري، استاني و دانشگاهي برگزار مي نمايد، چندان به دنبال كارهاي نمايشي نيستيم و مي خواهيم اين اتفاق در كف دانشگاه ها بيفتد و بدنه دانشجويي را درگير كند. همچنين تصميم داريم برنامه اي طراحي كنيم تا طي آن جمعيت زيادي از بدنه دانشجويي يعني حدود ۵۰۰ هزار نفر تا يك ميليون نفر به ديدار خانواده هاي شهدا بروند.

با تحقيقاتي كه انجام شده است متوجه شده ايم بانك اطلاعاتي جامعي در مورد شهداي دانشجو در كشور وجود ندارد، از اين رو سعي كرديم اين بانك اطلاعاتي را ايجاد كنيم؛ تا امروز اطلاعات نزديك به ۴۵۰۰ نفر از شهداي دانشجو گردآوري شده است.

در اين كنگره ۳۲ عنوان كتاب تدوين و چاپ مي شود، استفاده از وصيت نامه شهدا، توليد فيلم مستند شهداي دانشجو، توليد موسيقي حماسي، توليد نرم افزار چند رسانه اي درباره دانشجوياني كه فرمانده اي دفاع مقدس را برعهده داشتند و طرح «هر شهيد دانشجو يك وبلاگ» از ديگر برنامه هاي اين كنگره است.