محمد رودكي
نام پدر : علي اصغر
دانشگاه : دانشسراي عالي زاهدان
مقطع تحصيلي : كارشناسي
رشته تحصيلي : فيزيك
مكان تولد : روستاي ملك فاليز (البرز)
تاريخ تولد : 1342/10/10
تاريخ شهادت : 1365/10/20
مكان شهادت : شلمچه

شهید محمد رودکی در روز دهم دی ماه سال 1342 در یکی از روستاهای کرج واقع در جاده چالوس (روستای ملک فالیز) در یک خانواده مذهبی دیده به جهان گشود. در هفت سالگی به مدرسه راه یافت و سال اول و دوم ابتدائی را در همان روستا پشت سر گذاشت و سپس به اتفاق خانواده به شهرستان آمل عزیمت نمود و کلاس های سوم و چهارم و پنجم را در یکی از روستاهای آمل پشت سر گذاشت.

شهید از ابتدای مدرسه، هوش و استعداد خود را نشان داد و همیشه جزو ‌شاگردان رده اول مدرسه بود و علاقه بسیاری به درس و مسائل علمی داشت. شهید پس از اتمام دوران ابتدایی به مدرسه راهنمایی راه یافت و سال اول و دوم راهنمایی را در مدرسه راهنمایی روستای محل تولد خود (ملک فالیز) با موفقیت پشت سر گذاشت و سپس برای ادامه تحصیل به آمل رفته و سال سوم راهنمایی را در مدرسه راهنمایی شمس طی نمود.

پس از طی دوران راهنمایی به خاطر علاقه ای که به رشته ریاضی داشت جهت ادامه تحصیل در رشته ریاضی فیزیک در دبیرستان محمد طبری آمل ثبت نام نمود. شهید سال های اول و دوم و سوم دبیرستان را با موفقیت هر چه تمام تر پشت سر گذاشت و در سال چهارم پس از مدت شش ماه از درس خواندن، جهت مبارزه با صدامیان به جبهه اعزام شده و پس از سه ماه نبرد با بعثیان کافر به خانه بازگشت و در سال بعد موفق به اخذ دیپلم در رشته ریاضی فیزیک شد. لازم به توضیح هست که شهید در طی دوران تحصیل در هیچ سالی حتی یک تجدید هم نیاورد و هر سال تحصیلی را در خرداد ماه به پایان می رساند.

شهید از زمانی که تقریبا از مسائل آگاهی یافت که این آگاهی به خاطر هوش و استعداد و خلاقیت و فعالیت ایشان از اول نوجوانی ناشی می شد در فعالیت های اجتماعی و غیره شرکت می نمود. در مراسم و مجالس مذهبی شرکت فعال داشت و در زمانی که زمزمه انقلاب شروع شد چون در شهر آمل حضور داشت نسبت به مسائل روز آگاهی خاصی یافته بود و به همین خاطر بود که حساسیت به خصوصی نسبت به مسائل از خود نشان می داد.

از روزی که نهضت اسلامی شروع شد و مردم به راهپیمایی و‌ تظاهرات علیه رژیم پرداختند، شهید نیز یکی از افرادی بود که در همه راهپیمایی ها و تظاهرات ها و شدیدترین درگیری ها شرکت فعال نمود. در اوج انقلاب نیز فعالیت چشم گیری داشت و در این زمان هیچ گاه از مطالعات مذهبی، سیاسی دور نماند و همیشه سعی می کرد با خواندن کتاب های مختلف خود را از نظر ایدئولوژی تقویت نماید.

بعد از پیروزی انقلاب در همان شهر آمل مشغول ادامه تحصیل شد که در این زمان بود که گروهک های مختلف مانند قارچ از زمین سبز می شدند و داعیه رهبری انقلاب و کاسه داغ تر از آش شدند. در این زمان هم شهید با قاطعیت تمام مشغول مبارزه با این گروهک های سر سپرده شد و در بحث های مختلف خیابانی، شرکت فعال داشت.

زمانی که گروهک ها دست از بحث کشیدند و شروع به فعالیت هایی از قبیل درگیری و غیره نمودند (در این زمان) شهید نیز به اتفاق دوستان خود در همه درگیری ها شرکت داشت. در داخل مدرسه و کلاس با هواداران گروهک ها درگیر می شد و در اکثر درگیری های سطح شهر شرکت می کرد.

در زمانی که شهر آمل توسط جنگی ها مورد هجوم واقع شد، فعالیت چشمگیری از خود نشان داد تا شهر را از دست این مزدوران از خدا بی خبر برهاند و بالاخره به همت همه برادران حزب الهی موفق به این امر شدند (لازم به یادآوری است که یکی از این مزدوران را شهید محمد در باغی دستگیر نموده و به سپاه آمل تحویل می دهد).

به طور کلی شهید صددرصد در خط امام بود و به امام علاقه وافری داشت و اگر از کسی کوچکترین توهینی نسبت به ایشان می شنید از خود بی خود می شد و تا سر حد امکان سعی در جلوگیری از این افراد داشت و ‌همیشه وی می گفت که این افراد مزدور و بیگانه هستند و آلت دست افراد پشت پرده می باشند و از خود هیچ چیزی ندارند و مسائل روز را درک نمی کنند.

در زمینه جنگ هم این جنگ را جنگ اسلام و کفر می دانست و همیشه معتقد بود که تا زمانی که جبهه ها نیاز به نیرو دارد، باید در جبهه ماند و پس از اتمام جنگ و پیروزی کامل دنبال کارهای دیگر رفت.

در سال چهارم دبیرستان بود که اقدام به عزیمت به جبهه نمود و برای اولین بار به باختران اعزام شد و پس از تعلیمات لازم به جبهه رفت و پس از مدت چند ماه به خانه برگشت و در سال بعد موفق به أخذ مدرک دیپلم در رشته ریاضی فیزیک شد و پس از دریافت دیپلم دوباره به جبهه رفت و در عملیات بیت المقدس شرکت کرد و بعد از سپری شدن سه ماه دوباره به خانه مراجعت نمود.

شهید بعد از اتمام مأموریت به خانه برگشت و پس از شرکت در کنکور به خدمت مقدس سربازی اعزام و دوره سه ماهه آموزشی را در نیروی دریایی واقع در حسن رود رشت آغاز نمود. بعد از گذشت ۲۵ روز از دوره آموزشی نتایج کنکور اعلام شد که در رشته فیزیک در دانشسرا عالی زاهدان قبول شده بود. بلافاصله از خدمت سربازی ترخیص شد و جهت ثبت نام‌ و ادامه تحصیل به زاهدان رفت و بعد از مدت سه ماه تحصیل بنابر عللی انصراف داده و ‌جهت خدمت سربازی به سپاه شهرستان کرج مراجعه و ثبت نام کرد و به مشهد اعزام شد.

مدت شش ماه در آن جا (واحد آموزشی بهداری شمال شرق) دوره بهداشت را طی نمود و‌ سپس به لشکر سیدالشهداء ملحق گشت و در جبهه جزیره مجنون مشغول انجام وظیفه شد و مدتی نیز در آن جا بود که در این مدت نیز در عملیات عاشورای ۴ در فکه شرکت داشت.

سپس شهید بنابر اعلام آموزش عالی مبنی بر پذیرش مجدد دانشجویان انصرافی سال ۶۲ و نیز به توصیه برادران و دوستان و علیرغم میل باطنی خود برای ثبت نام به دانشگاه زاهدان مراجعه و ‌به ادامه تحصیل اشتغال ورزید. وقتی علت ناراحتی او را جویا شدیم در جواب گفت، معنویتی که در جبهه وجود دارد در دانشگاه نیست و من باید در جبهه بمانم تا دِینم را به اسلام و شهدا ادا نمایم.

شهید در سال ۶5-۶4 طی دو ترم تعدادی از واحدهای درسی را گذرانده و در تابستان نیز به کار در شرکتی مشغول شد و در سال دوم ۶6-۶5 پس از ثبت نام در نیم سال ۶۵ ترم سوم مشغول تحصیل شد و پس از مدتی جهت مبارزه با دشمنان اسلام برای چهارمین با، با سپاه حضرت محمد (ص) و با دوستان دانشجوی خود از زاهدان و از پایگاه بسیج دانشجوئی دانشسرای عالی زاهدان به جبهه اعزام شد و در عملیات کربلای ۵ به تاریخ 65/10/19 روز جمعه ساعت 2/30 دقیقه بعدازظهر با رشادت تمام به درجه رفیع شهادت نائل گشت.

خصوصیات اخلاقی شهید:

شهید از نظر اخلاق و رفتار در خانه با پدر و مادر و برادران و خواهر بسیار مهربان و با عطوفت برخورد می نمود و همیشه سعی می کرد مسائل لازم را رعایت نماید و نسبت به مادر بسیار حساس و علاقه وافری داشت و احترام خاصی برای مادر قائل می شد و در وصیت نامه و آخرین نامه اش که از خط مقدم فرستاده بود به این مسئله به طور واضح اشاره نمود.

در اجتماع سعی می کرد با مردم رفتار خوبی داشته باشد و جز حق و حقیقت چیزی به زبان نمی آورد و در هیچ زمان حقیقت را فدای مصلحت نمی نمود حتی اگر این مسئله به زیان او تمام می شد. به خاطر همین مسئله (راستگویی) همیشه مورد خشم بعضی از افراد مقرض و ضد انقلاب قرار می گرفت.

این خصایص اخلاقی و‌ حساسیت او نسبت به مسائل مذهبی سیاسی و غیره و دوراندیشی و واقع گرایی او این جهان را برایش مانند زندانی می نمود و همیشه به یاد معشوق و برای رسیدن به معشوق لحظه شماری می نمود و در نهایت به آرزوی دیرینه اش که همان شهادت و رسیدن به معشوق بود رسید.


نام
نام خانوادگي
نشاني پست الكترونيكي
متن

هدف اصلي اين سايت اين است كه از اين ستارگان گمنام آسمان دانشگاه ها، الگوسازي كند؛ تا جايي كه فضاي كل دانشگاه را در بر بگيرد و ياد و خاطر آنان را جاودانه سازد.

فرهنگ جهاد و شهادت، فرهنگي است كه بدنه دانشجويي براي رسيدن به آرمان هاي بلند به آن نيازمند است. اين فرهنگ كه از آن به مديريت جهادي تعبير مي شود، كارهاي بزرگي را به انجام رسانده و فضاي آموزش عالي نيازمند چنين نگاهي است.

زنده نگه داشتن ياد دانشجويان شهيد كه اقدامات بزرگي انجام داده اند و الگوسازي از آنها مي تواند به جريان هاي دانشجويي كشور جهت دهي كند؛ زيرا هر يك از اين شهداي دانشجو در عرصه هاي مختلف با وجود سن و سال كم آدم هاي ويژه اي بودند و سرفصل اتفاقات خوبي شده اند، به همين دليل با برگزاري اين كنگره ها سعي داريم اين شهدا را معرفي و از آنها الگوسازي كنيم.
هدف اصلي اين كنگره اين است كه از اين ستارگان آسمان گمنام دانشگاه ها الگوسازي كند؛ بايد تلاش كنيم تا اين كنگره امسال فضاي كل دانشگاه را در بر بگيرد.
وزارت علوم،تحقيقات و فناوري با همكاري ساير نهادهاي مسئول در حوزه هاي دانشگاه و دفاع مقدس با دبيري سازمان بسيج دانشجويي، كنگره ملي شهداي دانشجو را در سه سطح كشوري، استاني و دانشگاهي برگزار مي نمايد، چندان به دنبال كارهاي نمايشي نيستيم و مي خواهيم اين اتفاق در كف دانشگاه ها بيفتد و بدنه دانشجويي را درگير كند. همچنين تصميم داريم برنامه اي طراحي كنيم تا طي آن جمعيت زيادي از بدنه دانشجويي يعني حدود ۵۰۰ هزار نفر تا يك ميليون نفر به ديدار خانواده هاي شهدا بروند.

با تحقيقاتي كه انجام شده است متوجه شده ايم بانك اطلاعاتي جامعي در مورد شهداي دانشجو در كشور وجود ندارد، از اين رو سعي كرديم اين بانك اطلاعاتي را ايجاد كنيم؛ تا امروز اطلاعات نزديك به ۴۵۰۰ نفر از شهداي دانشجو گردآوري شده است.

در اين كنگره ۳۲ عنوان كتاب تدوين و چاپ مي شود، استفاده از وصيت نامه شهدا، توليد فيلم مستند شهداي دانشجو، توليد موسيقي حماسي، توليد نرم افزار چند رسانه اي درباره دانشجوياني كه فرمانده اي دفاع مقدس را برعهده داشتند و طرح «هر شهيد دانشجو يك وبلاگ» از ديگر برنامه هاي اين كنگره است.