قنبر آقايي
نام پدر : اكبر
دانشگاه : مركز تربيت معلم تهران
مقطع تحصيلي : ------------------
رشته تحصيلي : جغرافيا
مكان تولد : گناباد - روستاي بجستان (خراسان رضوي)
تاريخ تولد : 1338
تاريخ شهادت : 1361/07/15
مكان شهادت : سومار
عمليات : مسلم بن عقيل
مصاحبه با دوست شهيد قنبر آقايي(آقاي حسن علي مرداني)
راوي : دوست شهيد

1. در چه زمانی و چگونه با شهید آشنا شدید؟

از حدود سه الی چهار سال مانده به انقلاب در تهران در نانوایی کار می کردم و ایشان دانشجوی دانشگاه تربیت معلم تهران بودند و چون همشهری بودیم همدیگر را پیدا کردیم و آشنا شدیم. البته مقداری قوم و خویش هستیم از طرف والدین مان.

2. عکس العمل شهید نسبت به رفتار غیرمنطقی و خلاف افراد و عقاید انحرافی یا مخالفان چگونه بود؟

ایشان در دانشگاه جزو دانشجویان پیرو خط امام بودند و خودش شخصا در اشغال لانه جاسوسی آمریکا بعد از انقلاب حضور داشته است و خاطرات زیادی در این رابطه دارد که مثلا به صورت نوار ضبط و ویدئو و غیره در دانشگاه تهران موجود می باشد. بسیار آدم فرهنگی،‌ خوش فکر،‌ متعصب نسبت به مسائل دینی و مذهبی اش بود و سر دسته دوستانش بود و همیشه جلو رو بود و به بقیه نصیحت و توصیه و سخنرانی می کرد و خودش اهل عمل بود. اهل تزکیه نفس بود. اهل معنویت بود. من تا کنون چنین دوستی جامع و کامل نداشته و ندارم.

3. انگیزه او از رفتن به جبهه و شرکت در جهاد چه بود؟

ایشان اهل معنویت و اسلام و نیت خدایی بود و از کودکی و نوجوانی نسبت به مسائل اسلامی کوشا بود و لذا زمانی که انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی شروع شد،‌ خود را وقف انقلاب کرد و زحمت های زیادی کشید و هنگامی هم که جبهه و جنگ شروع شد احساس خطر کرد و با نیت خدایی و خالصانه اش عزم جبهه کرد و نه تنها خودش،‌ بلکه چندین جوان همفکر خودش را هم جمع کرد و با خود به جبهه برد.

4. در بحران ها و مشکلات سخت و خطرناک چه کار می کرد؟

ایشان برایش بحران مطرح نبود بلکه از مشکلات استقبال می کرد و خودش با فکر مشورتی که داشت با بقیه مشکل را حل می کرد. شهید شخصی عجول نبود. اهل تحقیق بود و تا تحقیق نمی کرد و به یقین نمی رسید،‌ تصمیم به کاری نمی گرفت. او شخصی فرهنگی بود و با توکل بر خدا و تلاش و کوشش بر مشکلات پیروز می شد. مثلا ایشان اولین کسی بود که در بجستان با انتخاب بنی صدر به عنوان رییس جمهور مخالف بود و می گفت که این شخص به درد رییس جمهوری کشور اسلامی نمی خورد و این حرف ها را با حالت یقین و اطمینان می گفت و بچه ها و دوستانش را هم آگاه می کرد.

5. در کارهای جمعی چگونه عمل می کرد؟

ایشان اعتقاد داشت که همه کارها را می توان با وحدت و دسته جمعی و با هم حل کرد و همیشه در هر کجا که شهید بود دورش چند نفر دیگر هم بودند. شهید خیلی اجتماعی بود و همه او را دوست داشتند. اتفاقا بعد از تعطیلی دانشگاه ها در اوایل پیروزی انقلاب که به بجستان آمد بعد از فرمان امام مبنی بر تشکیل جهاد سازندگی،‌ ایشان جزو اولین افرادی بودند که داوطلبانه و بدون هیچ گونه مزدی با جهاد همکاری می کرد و چندین بار با بقیه جوان ها با جهاد به دروی گندم و محصولات کشاورزی رفت در همان سال اول تشکیل جهاد بجستان.

6. خصوصیات و ویژگی های بارز شهید:

1/6. روحیات معنوی:

تمام رفتار و گفتار و عملکرد شهید در انقلاب و جنگ،‌ همه علت اصلی اش روحیه بالای معنوی او و اعتقاد او به اسلام ناب و راستین بود. روحیه اش بسیار خوب و قوی،‌ توکل بالا و نیت خالصانه فقط برای خدا.

2/6. اخلاقیات، منش، رفتار، گفتار و وفای به عهد:

اخلاق و رفتار و کلیه خصوصیات یک نفر مسلمان و مؤمن را داشت. گفتارش دلنشین بود و حرف های خوب می زد. خیلی به نظم و انضباط و وفای به عهد مقید بود و خودش سر لوحه عمل بود و تقوا.

3/6. اهمیت به قرآن کریم و ذکر و یاد خدا و راز و نیاز:

شهید با قرآن بزرگ شده بود و همیشه صحبت ها و گفتارش را با خواندن آیه ای از قرآن یا حدیثی از بزرگان دین شروع می کرد. به طور کلی حرف هایش و گفتارش و عملکردش همه از روی قرآن بود.

4/6. شجاعت و شهادت و پذیرش مخاطرات:

کاملا شجاع بود و جرأت داشت و از خطرات هم در رابطه با اسلام و انقلاب باکی نداشت. مثلا در زمان قبل از انقلاب که در دانشگاه درس می خواند تقریبا اکثر کتاب های دکتر شریعتی را خوانده بود در حالی که کتاب های ایشان در آن زمان (سال 55) ممنوع بود. در نزدیک انقلاب سال های 56 و 57 با اطلاعیه هایی که از نجف (محل اقامت رهبر کبیر انقلاب اسلامی) صادر می شد در ارتباط بود و آن ها را تکثیر می کرد و برای دوستانش در بجستان می فرستاد.

5/6. تبعیت و اطاعت پذیری از مافوق:

در جبهه به این امر مهم خیلی مقید بود و همیشه مطابق میل و تصمیمات مسئولش رفتار می کرد و حتی بیش تر از حد انتظار مسئول در وظیفه اش کوشا بود.

6/6. دلسوزی و مسئولیت پذیری:

شهید فردی دلسوز بود و خود را خادم مستضعفان و مردم می دانست. دلسوزی ایشان زمانی که با هم در کمیته فرهنگی بجستان بودیم دوست داشت و برنامه ریزی می کرد که هر شب به یکی از روستاهای منطقه برویم و جهت تبلیغات و امور فرهنگی روستاها و تشکیل کتابخانه ها دلسوزی های زیادی داشت. البته ایشان در رابطه با راه اندازی نماز جمعه در بجستان فعالیت و سعی زیاد کرد و موفق هم شد.

7/6. ولایت پذیری و عشق به حضرت امام (ره):

در رابطه با عشق به حضرت امام همین بس که جزو دانشجویان پیرو خط امام و انجمن اسلامی دانشگاه تربیت معلم تهران بود و در گروگان گیری لانه جاسوسی شخصا حضور داشته و همچنین بنا به فرمان امام،‌ روستاها را آباد کنید، جهاد سازندگی را برای کار کردن و خدمت به مردم انتخاب کرد. مرجع و مراد شهید حضرت امام خمینی (ره) بودند.

8/6. جاذبه و محبوبیت شهید در میان مردم چگونه بود؟

جاذبه و محبوبیت شهید در میان تمام دانشجویان هم درس و جوانان بجستان،‌ اقوام و خویشان بسیار زیاد بود. شهید جاذبه ای معنوی داشت که همه او را دوست داشتند و مخصوصا جوان ها مثلا یکی از افرادی که ستاد کمک رسانی به جبهه ها را در بجستان زیر نظر امام جمعه محترم بجستان (حجت الاسلام حاج آقای مدنی) را تشکیل داد و بیش تر رانندگان کامیون های محل را عضو این ستاد کرد یعنی یک ستاد همگانی و مردمی.

7. ایشان چند بار در جبهه مجروح شده اند؟

ایشان با وجود این که چندین بار به جبهه رفته و هر بار با بسیج می رفتند و جزو خطوط اول جنگ بوده اند ولی مجروح نشده اند.

8. آرزوی شهید و خواسته هایش چه بود؟

تنها آرزوی شهید پیروزی اسلام و مستضعفان بر مستکبران بود و حکومت اسلامی و اجرای عدالت.

9. در خصوص روحیه شهادت طلبی،‌ عشق و علاقه وی به شهادت توضیح دهید.

از شهادت باکی نداشت و در شهادت ذوب بود. می گفت از یک سو باید بمانیم تا شهید آینده شویم و از یک سو باید شهید شویم تا آینده بماند و چه می شد که اگر انسان امروز شهید شود باز فردا زنده شود تا بتواند دوباره شهید شود.

10. آخرین کلمات، سفارشات و وصایای شهید را ذکر کنید.

شهید وصیت نامه گرانبهایی دارد که موجود است ولی من به خاطر ندارم آخرین کلمات و سفارشات او را.

11. نحوه شهادت او چگونه بود؟

در عملیات مسلم بن عقیل در جبهه سومار بر اثر تیر مستقیم دشمن به شهادت رسید.

12. شهادت او چه اثری بر شما گذاشت؟

ما باید راه این شهید و تمام شهدای انقلاب که برای خاطر ما رفاه ملی و امنیت ما شهید شدند ادامه دهیم. شهید می گفت اصحاب علی ایستاده حرف می زنند و ایستاده شهید می شوند.

13. آن چه از حالات روحانی، الهامات، رؤیاهای صادقانه شهید می دانید یا این که خودتان خوابی دیده اید، مطرح کنید.

به خاطر ندارم.

14. به نظر شما کدام مقطع از زندگی شهید می بایست توسط کمیته جمع آوری مورد بررسی قرار گیرد.

ایشان پیرو خط رهبر و اعتقاد به اسلام و انقلاب داشت و برای به جا ماندن و وحدت مردم تلاش می کرد در رابطه با بر پایی نماز جمعه، ایجاد ستاد کمک رسانی به جبهه ها، کلاس های فرهنگی و آموزش های مختلف کوشا بود.

نام
نام خانوادگي
نشاني پست الكترونيكي
متن

هدف اصلي اين سايت اين است كه از اين ستارگان گمنام آسمان دانشگاه ها، الگوسازي كند؛ تا جايي كه فضاي كل دانشگاه را در بر بگيرد و ياد و خاطر آنان را جاودانه سازد.

فرهنگ جهاد و شهادت، فرهنگي است كه بدنه دانشجويي براي رسيدن به آرمان هاي بلند به آن نيازمند است. اين فرهنگ كه از آن به مديريت جهادي تعبير مي شود، كارهاي بزرگي را به انجام رسانده و فضاي آموزش عالي نيازمند چنين نگاهي است.

زنده نگه داشتن ياد دانشجويان شهيد كه اقدامات بزرگي انجام داده اند و الگوسازي از آنها مي تواند به جريان هاي دانشجويي كشور جهت دهي كند؛ زيرا هر يك از اين شهداي دانشجو در عرصه هاي مختلف با وجود سن و سال كم آدم هاي ويژه اي بودند و سرفصل اتفاقات خوبي شده اند، به همين دليل با برگزاري اين كنگره ها سعي داريم اين شهدا را معرفي و از آنها الگوسازي كنيم.
هدف اصلي اين كنگره اين است كه از اين ستارگان آسمان گمنام دانشگاه ها الگوسازي كند؛ بايد تلاش كنيم تا اين كنگره امسال فضاي كل دانشگاه را در بر بگيرد.
وزارت علوم،تحقيقات و فناوري با همكاري ساير نهادهاي مسئول در حوزه هاي دانشگاه و دفاع مقدس با دبيري سازمان بسيج دانشجويي، كنگره ملي شهداي دانشجو را در سه سطح كشوري، استاني و دانشگاهي برگزار مي نمايد، چندان به دنبال كارهاي نمايشي نيستيم و مي خواهيم اين اتفاق در كف دانشگاه ها بيفتد و بدنه دانشجويي را درگير كند. همچنين تصميم داريم برنامه اي طراحي كنيم تا طي آن جمعيت زيادي از بدنه دانشجويي يعني حدود ۵۰۰ هزار نفر تا يك ميليون نفر به ديدار خانواده هاي شهدا بروند.

با تحقيقاتي كه انجام شده است متوجه شده ايم بانك اطلاعاتي جامعي در مورد شهداي دانشجو در كشور وجود ندارد، از اين رو سعي كرديم اين بانك اطلاعاتي را ايجاد كنيم؛ تا امروز اطلاعات نزديك به ۴۵۰۰ نفر از شهداي دانشجو گردآوري شده است.

در اين كنگره ۳۲ عنوان كتاب تدوين و چاپ مي شود، استفاده از وصيت نامه شهدا، توليد فيلم مستند شهداي دانشجو، توليد موسيقي حماسي، توليد نرم افزار چند رسانه اي درباره دانشجوياني كه فرمانده اي دفاع مقدس را برعهده داشتند و طرح «هر شهيد دانشجو يك وبلاگ» از ديگر برنامه هاي اين كنگره است.