* وضعیت تحصیلی شهید:
- محمد ملک لو دوران ابتدایی و راهنمایی و دبیرستان را با عشق و علاقه فراوان به تحصیل پرداخت و سپس در کنکور شرکت کرد و در رشته مکانیک، دانشگاه علم و صنعت قبول شد و دوره کوتاه دانشجویی اش نیز بسیار فعال و پرکار بود تا هنگامی که دانشگاه تعطیل شد.
* ویژگی های اخلاقی و علمی و اجتماعی شهید:
- در جریان انقلاب اسلامی ایران هر روز که از عمر او می گذشت محمد سابق در وجود او می مرد و محمد جدیدی متولد می گشت. نهج البلاغه همدم همیشگی او شده بود. ساعت ها می نشست و خطبه های علی(ع) را با دقت تمام می خواند و سپس در واقعیت های دردآور جامعه به تفکر می نشست. گاه فکر می کرد که چگونه باید این مطالعات را اثربخش نمود به دنبال راهی برای عمل کردن می گشت.
سخت به ورزش و تمرینات سخت بدنی می پرداخت. یک روز در هفته را روزه می گرفت. برنامه کوهنوردی هفتگی با دوستانش ترک نمی شد. کوه برای او نه یک تفریح گاه بلکه سمبلی از یک هدف متعالی بود که می بایست با تلاش و مبارزه به آن رسید. در فعالیت های جمعی که با دوستانش داشت همواره سخت ترین و نامطلوب ترین قسمت کارها ار انتخاب می کرد.
دیگر مطالعه کتاب و تجزیه و تحلیل یا تفسیرهای سیاسی او را قانع نمی کرد. پیوسته در این اندیشه بود که کاری بکند. او نمی توانست همانند خیلی ها فقط به دنبال اخبار تازه باشد و به شرکت در تظاهرات اکتفا کند. این بود که تصمیم گرفت گروهی تشکیل دهد تا بتواند بهتر فعالیت نماید.
* فعالیتهای اجتماعی_سیاسی_فرهنگی شهید قبل و بعد از انقلاب:
- شهید از عافیت طلبی و گندیدن در زندان زندگی فردی بیزار بود و احساس می کرد که نیرویی از درون او را به جهاد فرا می خواند. با آن که تجربه سیاسی طولانی نداشت و با آن که چون گیاهی خودرو رشد می کرد بدون وابستگی به هیچ سازمان سیاسی_نظامی عمل می کرد. اما نتیجه گرفت که کار باید به صورت گروهی باشد به همین دلیل ابتدا چند هسته عملیاتی محدود تشکیل داد که کارشان حمله و گریز به ارتش مزدور شاه بود. یکی از هسته ها با شرکت چند تن از دوستانش و در خیابان چهار مردان شب ها با پرتاب سه راهی و هوای آتش زا با نظامیان درگیر می شد.
محمد به این نیز اقناع نشد و سرانجام تصمیم گرفت راه اساسی مبارزه با دشمن را انتخاب کند. راه مبارزه مسلحانه و بدین ترتیب بود که نقشه حمله به پاسگاه کهک نمود از عمق شناخت او برای ضربه زدن به پیکر پوسیده رژیم بود. در جریان این عملیات گرچه جان خویش را از دست داد اما خط سرخی بر بستر مبارزه با رژیم کشید که همچنان استمرار دارد.
* آخرین دیدار و خاطره و توصیه شهید:
- ویژگی های محمد در اواخر زندگی نمایشگر تغییرات اساسی است که ایمان به یک مکتب می تواند در یک انسان خلق کند. شناخت اسلام به عنوان ایدئولوژی انقلابی آن چنان محمد را متحول ساخت که در تمامی ابعاد زندگی اش ریشه دواند. جدیت شبانه روزی، تفکر مستمر و ورزش و مطالعه قرآن و نهج البلاغه، این ها کلمات فرهنگ زندگیش بود.
* مسافرت ها، ماموریت ها و دوستان شهید و اتفاقات مهمی که در زندگی شهید رخ داده است:
- یکی از برنامه های او در این اواخر رفتن به کویر بود. او کویر را تجلی فلاکت و فقر مردم می دانست. به همین دلیل با کویر خو گرفته بود و ساعت ها را بدون آب و غذا در آن جا گرسنگی را تجربه می کرد. یک بار در جریان یک برنامه دسته جمعی به غار از حادثه ای ناگوار(رها شدن و سقوط از یک ارتفاع) جان سالم به در برد. در یک جمله کوتاه چنین گفت: خدا مرا برای کار دیگری نگه داشته است.
* رابطه شهید با والدین و خانواده و مردم:
- از آن ها احترام می گرفت. مورد اخلاقی در مورد رعایت نکردن حقوق پدر و مادر و بدخلقی با آن ها دیده نمی شد.
* اوقات فراغت را چگونه میگذرانید؟
- شهید اوقات فراغت خود را بیش تر به فکر کردن و نقشه کشیدن برای هدف های عالی انقلاب، نحوه و عمل کردن به آن ها می گذراند. همیشه در حال مطالعه بود. با نهج البلاغه خیلی انس گرفته بود.
* بازتاب شهادت وی در محیط خانواده و خویشان_محیط کار_ و جامعه ای که در آن می زیست:
- شهادت محمد نه تنها نقطه عطفی در جریان درگیری با رژیم بود و تاثیر به سزایی در روحیه عمومی شهر قم به جای نهاد بلکه به عنوان یک عامل اساسی خانواده محمد را نیز در برگرفت. شهادت در اسلام یک واقعه اتفاقی نیست. یک اصل مستمر و کارساز است و شهادت محمد نیز کارساز و نتیجه بخش بود. خانواده محمد و برادران او و دوستانش پس از شهادت محمد به دریچه دیگری از سعادت راه یافتند که شاید تا آن زمان برایشان مطرح نبود. خون محمد نوید پیروزی انقلاب بود و یادواره اش نیز امروز امید استمرار انقلاب خواهد بود.